Caprice
Hapr precis fyndat en vit Syrenhortensia, Hydrangea paniculata "Grandiflora", och läste lite om hortensior i allmänhet på nätet.. Står att om man har en rosa, och vill ha denna mer åt det blå hållet, kan man tillsätta Alun i jorden... Vad är detta för något...? Är det farligt..? Köper man det på apoteket..? Tusen frågor.. huh.gif

Caprice
Fenja
Här kan du läsa om alun: Shenet
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Ja i lite större mängder kan det vara farligt ifall man förtär det men i allmänhet är det rätt ofarligt.

Här kan man läsa om alun
http://www.shenet.se/ravaror/alun.html

Alun har gått att köpa på apoteket förr vet jag, och troligtvis kan man fortfarande köpa det på apoteket.
LenaTuring
CITAT (Fenja @ 24-07-2004, 22:56)
Här kan du läsa om alun: Shenet
Mvh
Fenja

Vilken jättebra sida du visste om!! Vilken olycka att man inte hittat hit till odla tidigare, tänk vad mycket bra man måste ha missat! sad.gif wink.gif tongue.gif
Fenja
Ja, Lena!! Shenet.se är mycket användbar.
Mvh
Fenja
LenaTuring
Jag (familjen) var till Hornborgarsjön i våras när tranorna kom.
Då passade vi på att se oss omkring på lite andra ställen också.

Och någon mil från sjön norrut, hittade vi ett gammalt ställe där man utvunnit just alun ur skiffer från marken som man brutit. Jag minns inte vilket årtal det var men det var länge sedan, och det var en enormt arbetsprövande procedur för att utvinna detta alun.

Det var som en liten industri (med många olika processer) på den här tiden och många var sysselsatta med det, allt gjordes för hand.
Caprice
Tackar för svar! wub.gif

Caprice
*Felix matte*
Visste inte att Alun hade så många anv. områden
jag har haft det till Play Doh när barnen var små.
Jättebra lera som kan sysselsätta barn i många timmar.

4 dl vetemjöl
2 dl salt
2 msk alun
2,5 msk matolja
5 dl kokande vatten.

Blanda alla ingredienser
tillsätt vattnet sist och rör om
till slät deg.
Degen kan färgas med några
droppar karamellfärg.

Förvara den i tät burk
eller plastpåse.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon