insu
Hur ofta ska man vattna sina växter egentligen? Jag vet att det beror på växten men hur vet man...

Sedan undrar jag om hur viktigt det egentligen är att ha en kruka med ett hål i botten eller är det lika bra med utan?
Fenja
Hej och välkommen hit!
Det är omöjligt att ge ett generellt svar på hur ofta man ska vattna någonting, det beror på växtslag, hur stor eller liten kruka och i vilket väderstreck krukan är placerad. En tumregel som fungerar på många växter är att man låter ytjorden torka upp lite mellan vattningarna. Men det finns även växter som inte tål att torka upp alls, det bästa är nog att fråga på inköpsstället om skötselråd. Du kan använda sökfunktionen här på forumet och ta del av tips och skötselråd som diskuterats tidigare.
Krukor med hål är att föredra då risken för att rötterna ska ruttna av för mycket vatten minskar väsentligt. Använder man krukor utan hål bör det ligga ett lager lecakulor i botten.
Mvh
Fenja
Ulrika på balkongen
Här på mitt jobb har vi en firma som sköter om blommorna och hon som är chef för det arbetslaget, och därmed bör ha koll på växter, vattnar sina krukväxter hemma en gång i månaden och de lär vara magnifika! Jag förstår det inte men så gör hon.

Ett litet bidrag till förvirringen...

hejhej
GoSatta
då skulle jag tro att hon har självvattnade krukor som alla "bevattningsföretag" använder.

Eller så kanske hon bara har kaktusar hemma? =)
ÅsaF
Jag brukar i princip vattna mina krukväxter 2 ggr i veckan. Julstjärnan måste jag dock vattna varannan dag för den är ohyggligt törstig. Missar jag att vattna den så tappar den genast blad.

Sen ska växterna absolut inte stå i vatten. Vattna så att jorden hinner torka upp lite mellan gångerna. Vissa växter vill ju ha det fuktigt men det märker du snart vilka som torkar bort om du vattnar för sällan. De brukar väl säga att det är bättre att vattna för sällan än för ofta.
insu
Ok... Då vet jag... Vattna en gång i veckan lr när jorde är för torr... Och hur mycket ska man vattna? När det rinner lite ut från hålet i botten lr?
insu
Vad är det där med självvattnande specialkrukor?
Fenja
IKEA till exempel har självvattnande krukor, du fyller på vatten i dem och sedan klarar sig växten med detta långa perioder.
Mvh
Fenja
GoSatta
är ju svårt å svara på hur ofta/mycket man ska vattna det skiljer sig ju väldigt mycket mellan olika plantor, vissa får inte torka ut vissa måste det etc.

Själv brukar jag vattna dom flesta växterna ca. en gång i veckan och då så mycket så det precis kommer ut lite lite å fatet. Lite större och törtigare plantor jag har vattnar jag likadant men sedan fyller jag upp fatet med vatten som dom suger åt sig på nån timme eller två.

ibland så måste man även "dränka" plantorna helt, jag brukar ställe dom i badkaret och låta dom suga åt sig vatten i nån timme kanske 2 3 ggr per år, varför? när plantor har stått ett tag så kan jord lätt packas ihopp här å där så att vissa delar aldrig blir fuktiga utan vattnet rinner andra vägar, då kan det va bra att blöta upp allt så att rötter kan hitta nya vägar att växa.
GoSatta
vart nått fel så det kom två inlägg.
TeliaNet
det finns ett bra sätt om man ska på semester och det är bentonit lera.
den sväller 15X sin egen storlek.
plantera i sådan och glömmer du vattna gör den det åt dig.
insu
Sen finns det ju också sånna där rör som man stoppar i krukor, så att vattnet rinner till botten, är det nått bra att ha? Och är det bara att köra in ett rör när man planterar om nästa gång då?
GoSatta
dom där rören är ofta en del av en självvattnande kruka.
insu
Ok... Ska testa med en sån där själv vattnande kruka, ska köpa en nästa gång jag besöker ikea, thnx!
David Malmö
Gammal tråd men varför starta en ny när det är rätt ämne. Mina tankar är fokuserade på exotiska gröna växter, och jag sneglar även på info angående gödning, jord, placering m m, som ju hänger ihop.

Jag hittade en väldigt ingående rådgivning för vattning här, och odla.nu har en kort artikel här. Lite andra regler för suckulenter (1 2 3 4).

Mina slutsatser är:
  • Alla: Vattna rejält så att hela jorden genomblöt och vatten kommer ut ur dräneringshålet. Töm fat efter mellan 15 minuter och några timmar. Små krukor: Vattna när torr halvvägs ner. Stora krukor (25cm): när bara bottenlagret fuktigt med mätprob. Övrig info: Ska vattna just innan börjar sloka. Plastkruka håller fukt längre. Ju mer lövverk desto mer vatten kräver den. Vintertid ofta mindre vatten (men kan krävas lite mer om varmt i lgh). Halva mängden näring till mina suckulenter (o kanske palmen) men dt måste du nog läsa om individuellt (och någon rekommenderar att skölja igenom jorden rejält 2-3ggr/år för att skölja ur överskottssalt dels från gödning dels om man inte använt destillerat vatten). Ny liten planta kan behöva vatten oftare tills rötterna vuxit ut (då mindre vatten o vattna nära stjälk).
  • Mina suckulenter (Jatropha, Hawaiipalm, Elefantfot): Halva mängden näring. Vattna normalt då den är "nästan helt torr": Finger ett par cm ner, eller lägg flat sten på, om fuktig under ska du ej vattna. Eller låt torka ut helt, tar ej skada; låt åtminstone torka ut helt då o då. Spraya ej vatten, bara nån g per år (höst) för att bli av med damm (då på morgon).
  • Dracena och Yucca: Viss tålighet för uttorkning, får ej stå blöt. Vattna när torr 2½cm ner (1/3-1/4 ner om soligt, 3/4 ner om lite ljus), med ca 7-10 dagars mellanrum. Låt torka ut ibland, låt oftast vara lite fuktig bland rötterna, hellre lite för torr än blöt.
  • Kentiapalm: Vattna rejält när översta 2-3cm torr sommar, ännu torrare vinter o mindre vatten då, får ej stå i vatten. Omplantera ej. Spraya gärna. (Obs att olika palmer ska ha helt olika skötsel.)
  • Japanskt Pepparträd (bonsai): Vattna rejält innan torkat ut.
Huvudsakligen tycks det viktigaste av vattningsråden vara att vatta rejält (hela jorden, vatten ska komma ur dräneringshålet, överskottsvatten på fatet måste tömmas bort), sen låta torka ut lagom innan nästa vattning (vad som är lagom skiljer lite mellan olika växttyper, oftast "torr 2½cm ner" men vissa ska gärna torka mer, se ovan, men de flesta mår inte bra av att torka ut helt). MEN jag tycker det är svårt att känna sig säker på när den är lagom torr. Regler angående mängd vatten och antal dagar betyder egentligen inget, det är hur torr jorden är som avgör.

I mindre krukor kan jag väl sticka ner fingern (oftast 2½cm, ibland rekommenderar de lite djupare, se ovan), men jag tycker det är knepigt känna mig säker på om det är lätt fuktigt eller torrt, och det blir inte lättare om jag bytt topplagret nån gång, det förstör möjligheten att se om jorden är mörkare p g a fukt. Andra skriver att man kan rulla jorden till en boll om det är fuktigt men det är också ett ganska flummigt råd i praktiken tycker jag.

Det mest idiotsäkra rådet att kolla torrhet tycks vara en Jordprovtagare (eller vad de heter), jag hittade en hos Sagitta men den har 19cm diam och om jag kör den några ggr i en liten kruka lär den väl ha mosat de flesta rötterna.. Finns det inga mindre?! Även till mina största 25-30cm krukor tycker jag den känns stor.

Och det där med att lägga en sten på, funkar det?

Jag antar att jag kan sticka ner fingern 2ggr/dag tills jag lärt känna alla krukorna. Fast även då frågar jag mig när det är torrt nog, jag menar, nog känner jag om det är så blött som vid nyvattnat, men skillnaden mellan lite fukt och helt torr är svårare.

Tillägg: Hittade en Nelson fuktmätare på Oasen i Malmö på extrapris 69kr. Enligt den här tråden tycks dessa funka bra. Willab har en som är snyggare men Nelsons har en vettigare skala. Ska se om jag tycker den verkar funka bra. Hittills kan jag konstatera att i en ganska stor kruka där mitt finger sa mig att det var nästan helt torrt så visade denna att det var massor av fukt ett par cm längre ner än mitt halva finger når. Kanske är detta den mojäng jag saknat.

[attachment=80690:bonsaielefant.jpg]

Tillägg 2: Bild på min Elefantfot ovan (utan ytterkruka, på köksbordet, i bakgrunden ser man dess ordinarie plats i bokhyllan med växtlampa och ett fönster en bit ifrån, undertill har jag en ~2cm ihålig plastgrej för att säkerställa att den ej kan bli stående i vatten). Som synes har den rena bonsai-krukan och bara drygt en cm mellan dess fot och innerkrukan, och mindre än 1cm från jordens nivå till innerkrukans ovankant, med ytterkruka på så rinner vattnet lätt över och då lurar man sig lätt att man vattnat fullt och det runnit igenom. Men när jag vattnar utan ytterkruka och torkar bort spill så fick jag vattna uppåt 10ggr innan jag ser tydligt att det rinner ut undertill och fuktmätaren visar att det är fuktigt runt om. Men fortfarande då så är nedre tredjedelen torr i en del och halvtorr i en annan del enligt mätaren, enda sättet få hela jorden genomfuktad var att hälla vatten på fatet och låta den stå i det en stund. Tur jag inte hade lecakulor i botten, då skulle det inte gått. Och tur jag har min fuktmätare, tydligen har jag inte genomfuktat jorden alls bra i över ett år, hoppas rötterna mår bra ändå. Trots denna mediokra vattning ser den ut att må väldigt bra med en massa nya små blad i alla de 3 små "knopparna" så det där med att se om den ser ut att må bra och känns med fingern tycks inte vara en särskilt bra metod i det här fallet. Som tur är tåler ju Elefantfot torka mkt länge (upp till 6-12 mån har jag läst) men jag tror att när man vattnar ska man genomvattna, den har hittills fått småduttning i topplagret i över ett år tydligen. Jag tror min Elefantfot tycker det var hög tid att jag köpte mig en fuktmätare!

Och när jag mäter i andra krukor, särskilt större krukor t ex med en palm i, så är det intresant att se hur delar av jorden kan vara torr (uppe och ofta även i botten) medan delar är mer eller mindre fuktig och någon del våt. Många slänger sig med begrepp som "den ska vara lätt fuktig" eller "den ska vara torr 2½cm ner" men det är inte lätt att få det bra med sådana trubbiga anvisningar när man är ganska oerfaren. Och sen spelar det ju in t ex att min Jatropha hellre ska vara extra torr så jag gärna kan vänta tills hela jorden är torr eller lätt fuktig men t ex min palm eller pepparträdet inte får bli torra utan så snart den är under "våt" är det nog dags att vattna.

Det känns lite nervöst att Elefantfoten har så genomfuktig jord nu (mätaren visar "våt" överallt förstås) och det lär ju vara några dagar, jag vet att det enda som påstås ha ihjäl Elefantfötter är övervattning och att de "ruttnar på nolltid" men jag har läst vattningsråd på flera seriösa ställen och de flesta säger de ska genomvattnas rejält när man väl vattnar dem (vilket kanske inte är så ofta, kan nog gå 1-2v mellan), så jag hoppas den är nöjd. Den ska väl fylla på sin tjocka mage eller "elefantfot" hoppas jag.

Tillägg 3: Det är vanligt att det är torrt både 3 och 4 (och mer) centimeter i topplagret (ofta även i botten) både i halvsmå och större (25-30cm) krukor men att det då samtidigt är "vått" (alltså nästan fullt utslag på fuktmätaren) t ex 5, 10 eller 15cm ner. Och ibland är vätan lite ojämnt fördelad, om man bortser från topp-, botten- och kantlagren så kan det pendla mellan mkt lite fukt och nästan "vått".

Jag kan tänka mig att man ska akta sig för att luras av om det är vått i delar där det inte finns rötter, dels botten om det är en ung växt eller en som inte har så djupa rötter (men i mina mätningar har jag kunnat skymta rötter i dräneringshålen), dels om det är långt från stjälken/stammen (om rötterna ej vuxit dit än eller om en del av växten dött nyligen eller nåt).

Mätningen visar ju att metoden att sticka ner fingern 2½cm inte räcker för att se om det är rejält vått, och det är väl inte lämpligt att vattna om delar av jorden är rejält våt? 2½ är fler cm än jag gjort själv förr, och mycket mer än så kan man inte gärna köra ner fingrarna, 2½cm är svårt nog. Jag hoppas så småningom lära mig så jag får en korrelation mellan fukt jag känner med fingern och fukt jag mäter längre ner så att jag kan sluta använda fuktmätaren men det lär nog bli beroende av växt och årstid.

Jag är också en liten aning fundersam över om man inte kan förstöra de finare rötterna om man ideligen kör ner fingrar eller fuktmätare, man vill ju inte köra i samma punkt varje gång för om man ska mäta rätt känns det ju lämpligt att ta en ny punkt. Mindre packad jord brukar inte vara svår att köra mätaren i utan att det tar emot, särskilt om man lirkar lite, men mer hårt packad jord och äldre växter är nog de som är värst.
David Malmö
Halvvetenskapliga hörnan här.. rolleyes.gif

Jag har undersökt min Nelson fuktmätare litegrann. Den innehåller inget annat än ett elektriskt mätinstrument och jag mäter dess inresistans till 780ohm och att den har 170mV eller 0,22mA vid full skala. Den måste vara baserad på principen för en "Galvanisk cell" (dvs i princip som ett vanligt batteri men med andra material). Proben består av 2 metaller, den ena kan jag se på färgen är koppar, den andra är inte magnetisk så jag tror det är aluminium. För den som inte är så bekant med batteriers innanmäte så kan det här besläktade "citronbatteriet" fungera som illustration (detta kan ge upp till ca 1mA ström står där).

Jag tycker att aluminium + koppar teoretiskt borde ge +0,34-(-1,66) = 2,00V. Jag provade dock även att ta en bit koppartråd och en aluminiumplatta som jag doppade i en kopp med kranvatten, jag fick då ca 0,6V spänning, och ca 0,06mA ström vid kortslutning. Att tillsätta Blomstra växtnäring (1/3 ml eller 1 ml eller 5 ml) eller slipa rent plåten gjorde ingen skillnad. Att tillsätta koksalt (1/3 ml) ger samma spänning med högre ström (ca 0,3mA). Att byta ut aluminium mot rostfritt stål ger bara 60mV (borde teoretiskt ge 0,34 - (-0,44) = 0,78V tycker jag!). Provar stoppa ner koppar och aluminium ett par cm i jord i en kruka med ny jord som vattnats bara en gång, med normal mängd Blomstra näring, som enligt Nelson fuktmätare är "mycket våt", får samma spänning men bara ca 0,01-0,02 mA.

Nu vet jag iallafall hur den fungerar. Jag skulle gärna undersöka den lite mer så att jag kan förstå vilket fel den kan förväntas ha, men ett par saker man kan förstå är iallafall dels att om den ger utslag så finns det fukt, och att utslaget kan tänkas bero på mängd upplagrad gammal salt. Hur noggrann den f ö är kan jag inte säga än men jag misstänker att den är lite väl dålig, kanske tydligt sämre i växter man haft mer än ½-1 år eller hur lång tid det nu tar att lagra upp salter i jorden från näring och kranvatten.

Och en annan sak värd att nämna är att i galvaniska celler så löses den minst ädla av metallerna upp, vilket betyder att aluminiumspetsen löses upp så att man får aluminium i krukan och det är ju inte bra för mätaren heller, så lämna inte den i krukan långvarigt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (David Malmö @ 31-03-2014, 12:44) *
  • Kentiapalm: Vattna rejält när översta 2-3cm torr sommar, ännu torrare vinter o mindre vatten då, får ej stå i vatten. Omplantera ej. Spraya gärna.


Varför tycker du man inte ska plantera om Kentiapalm ? unsure.gif
David Malmö
Dels har jag läst på många ställen att palmer inte ska omplanteras i onödan och gärna ska ha en förvånansvärt liten kruka, och specifikt för Kentian läste jag på 2 ställen att den inte gillar omplantering:
  • "avoid re-potting the plant as the Kentia is generally anti-social and hates being disturbed. The Kentia is again, a slow-growing palm with fragile roots so if you must re-pot, be very careful in handling its root ball." härifrån, och
  • "Palms generally dislike being removed from a pot. The best practice is to re-pot only, when it has become pot bound and take good care of the roots whilst doing so." här, som jag tycker ser ut att vara relativt seriösa sajter.
Fast internet är inte pålitligt, om man kollar 10 till synes seriösa sajter så finns det ofta nån som avviker helt i sina åsikter, men om 8-9 av de 10 är överens så vågar man kanske gå på det. Och ärligt talat så skrev jag listan ovan först för min egen personliga del och editerade den lite när jag kopierade hit den för att den inte skulle gälla just mig, och eftersom min Kentia är över 10 år och redan har en ganska stor kruka så skrev jag helt kort till mig själv att den nog aldrig mer ska omplanteras (till en större kruka).

Å trejde sidan har jag nästa vår tänkt kolla hur mkt rötter där är runt om, och kanske antingen byta mycket av jorden i samma kruka, eller skölja igenom den. Det där med att salt lagras upp och att man bör t ex skölja igenom jorden rejält kanske 2ggr per år har jag inte sett på svenska sajter tror jag men ofta på engelskspråkiga.
David Malmö
Förresten, jag läste någon som avfärdade dessa billiga fuktighetsmätare för att värdet är beroende av salter som satt sig i jorden. Men det faktum att jag fick samma ström med rent kranvatten som med (en hel massa) växtgödning i tyder ju på att mängden upplöst gödning (inkl gammal) inte spelar roll. Eller vad är det som samlas i gammal krukväxtjord, är det i princip gammal gödning eller vad blir det?

Funderar på hur jag ska kunna bekräfta eller dementera att dessa funkar bra nog. En sak jag konstaterat är att om man köper ny blomjord och mäter jord från en helt nyöppnad påse så får man så gott som fullt utslag. Har sett det för 2 olika fabrikat. Tydligen är där en hel del fukt i köpejord men är där så mkt att man bör hamna högst på "wet" på skalan? Jorden går rulla till en boll mellan fingrarna men nätt o jämnt.

Är det nån som vet vad som lagras upp i gammal jord?
Bassam
Hej
Det är viktigt att klockan har hål på botten för att överflödiga ska inte samla i kruka och blir risken för röta som kan attackera rötter, men vattning beror på vilket säsong man ska vattna, på våren kan man vattna en ång på vecka på sommar två gångar på vecka, men på vinter en gång å månad,
Obs
Jag har bra tips:
1Att lägga sin fingar i jorden om den kommer torr, man behöver vattna, om det kommer blött behöver man inte vattna.
2 om krukan står på en skål , man kan lägga vatten i skål och efter 20 minuter ska kan ta bort vatten som kvar i skålen.
H.Bassam
David Malmö
Jag har även provat låta ny jord stå i en kruka (utan växt i) ett par dagar så att 3-4cm av topplagret torkar ut, mätaren visar då helt torrt översta ca 3 cm och sen fukt som tidigare nedanför. Och om jag känner med fingern så känns det ganska tydlig skillnad på den heltorra "skorpmjölsaktiga" jorden och den fuktiga, kallare jorden. Men den är bara lätt fuktig, har svårt för att tror att fukt av den mängd som är i nyköpt jord kan orsaka att rötter ruttnar (men det är inte lätt att hitta klara besked på var gränsen går).

Jag provade även köpa Kjell&Co:s fuktmätare av deras eget fabrikat Rubicson för den kostade bara 50kr på en kampanj. Den är av kapacitiv typ tror jag (vilket betyder att den använder en princip som även proffsiga mätare brukar använda, i motsats till den från Nelson ovan), man sticker ner den nästan 10 cm vid krukans kant, kalibrerar 100% när den är nyvattnad, sen visar lysdioder mellan 2 och 20%. Redan så långt tycker jag det känns som att den är ganska meningslös eftersom den gör ungefär samma som min finger (fast nån cm längre ner), och bara i 1 kruka, och bara i 1 punkt och på 1 nivå (Nelson kan man flytta runt och man upptäcker då oftast en rejäl variation inom jorden). Den sitter i min största palms kruka och har blinkat "10%" över ett dygn (vattnade i förrgår). Jordens yta är helt torr, men med Nelson är den helt torr ned till 4cm, drygt mittutslag (dvs rejält med fukt) vid 7cm, och från 17cm och ner (dvs drygt nedersta tredjedelen) så slår Nelsons mätare i botten. Och denna kruka bör, om någon, ha upplagrat salt eftersom den använts över 10 år och inte genomvattnats ordentligt förrän senaste två veckorna.

En annan variant jag läst om som låter relativt vettig är att skaffa en träpinne och köra ner den till krukans botten, om den är fuktig och mörk jord fastnar, så är det vått, dvs vänta med att vattna (med viss hänsyn till om växttypen föredrar att alltid vara lite fuktig eller torka nästan helt). Jag hittade en bra pinne (med spets!) och provade. Den stämmer bra överens med Nelson: Blir fuktig och jord fastnar för nedersta tredjedelen. Viss risk att den blir skitig tror jag så det kanske kan bli svårt att se (jorden har en tendens att sitta kvar länge, och det medför ju även nackdelen att man inte kan göra flera snabba mätningar som med Nelson), och det känns som en fördel att jämföra med Nelsons tydliga visarutslag tills man vågar lita på den mindre distinkta metoden att se på svag fukt och jordstänk på en pinne. Samt att man bör se till att hitta en lagom smal pinne (min är kring 4 mm) med spets - utan spets är den svår att få ner och lär väl mosa rötterna rejält.

Så min slutsats så långt är att Nelson överdriver en liten aning så att om den visar inom området "vått" (utan att slå i botten) så vågar jag vattna (och om salt skulle orsaka för kraftigt utslag, som en del varnar för men som jag inte sett tydligt själv, så är det ju ännu större anledning att vattna), fast om det är suckulenter så väntar jag lite till. Man ska inte lita blint på vad visaren säger alltså, men den är ändå till väldigt stor nytta, jag önskar jag kunde reda ut ännu bättre hur noggrann den är men bara det att man kan mäta i flera punkter och på valfritt djup är stora fördelar som gett mig mycket ny kunskap om hur det står till med fukt nere i jorden.

Och att en träpinne kan fungera ungefär lika bra (om man inte har så brått), iallafall sen man blivit bekant med den.

Men att känna av ytlagret, sticka ner fingern 1-5 cm, lägga en sten på jordytan som man lyfter på och kollar fukt under, eller använda Kjell&Co:s fuktmätare tycker jag verkar vara dåliga metoder, de kan kanske funka för lagom stora krukor med en del typer av växter, men t ex med stora krukor eller suckulenter tycker jag de verkar vara väldigt dåliga metoder.

Det där med att lyfta krukan funkar heller inte för min största palm tycker jag, för den är ganska lätt då nedersta tredjedelen är tydligt våt. Funkar antagligen bättre för mindre krukor. Men ett bekymmer för mej är att övre 5 cm kan vara torra innan nedre 1/3 slutat vara våt för denna palm. Och jag ser att det finns gott om rötter i botten, och redan ett par cm under ytan i toppen. Tror jag hellre torkar ut de övre lite än sätter de nedre i blöt, fast jag vet inte om den mår dåligt av det. Just denna jord lär innehålla mkt salt, jag ska prova skölja igenom den och se om det ändras. Men är det oväntat att övre delen kan vara torr medan nedre delen är blöt för en stor kruka?

Förresten, jag har tänkt börja följa råden (här och här, har inte sett detta på odla.nu) angående att dels alltid vattna så att det kommer ut vatten ur dräneringshålet tydligt, men även skölja igenom jorden i badkaret 2-3 ggr/år, allt för att skölja ur kvarlämnat gammal näring (de delar av näringen som växten inte vill ha antar jag). Och om man gör det så borde ju Nelson visa mer rätt också.
Alexander-VG-zon3
CITAT (David Malmö @ 14-04-2014, 08:50) *
Dels har jag läst på många ställen att palmer inte ska omplanteras i onödan och gärna ska ha en förvånansvärt liten kruka, och specifikt för Kentian läste jag på 2 ställen att den inte gillar omplantering:
  • "avoid re-potting the plant as the Kentia is generally anti-social and hates being disturbed. The Kentia is again, a slow-growing palm with fragile roots so if you must re-pot, be very careful in handling its root ball." härifrån, och
  • "Palms generally dislike being removed from a pot. The best practice is to re-pot only, when it has become pot bound and take good care of the roots whilst doing so." här, som jag tycker ser ut att vara relativt seriösa sajter.
Fast internet är inte pålitligt, om man kollar 10 till synes seriösa sajter så finns det ofta nån som avviker helt i sina åsikter, men om 8-9 av de 10 är överens så vågar man kanske gå på det. Och ärligt talat så skrev jag listan ovan först för min egen personliga del och editerade den lite när jag kopierade hit den för att den inte skulle gälla just mig, och eftersom min Kentia är över 10 år och redan har en ganska stor kruka så skrev jag helt kort till mig själv att den nog aldrig mer ska omplanteras (till en större kruka).

Å trejde sidan har jag nästa vår tänkt kolla hur mkt rötter där är runt om, och kanske antingen byta mycket av jorden i samma kruka, eller skölja igenom den. Det där med att salt lagras upp och att man bör t ex skölja igenom jorden rejält kanske 2ggr per år har jag inte sett på svenska sajter tror jag men ofta på engelskspråkiga.


Man ser hur bra en palm trivs när den planteras om om behovet finns, så jag rekommenderar att man planterar om när det behövs. Ev pålrötter som vissa har, utvecklas ändå inte i kruka.

Vilken växt det än gäller ska man aldrig planteras om överdrivet.
David Malmö
Jag gjorde en genomsköljning av min ganska stora Kentia och lilla Jatropha (som jag haft 3-4 år men som hade tydligt med gödningsrester på insidan av krukans ovankant) ungefär enligt länkarna ovan: Jag torkade bort vit beläggning på krukans insida upptill, vattnade sedan med rent vatten så att det rann ut rejält ur dräneringshålet (och hade lagt nåt skräp under så att den inte blir stående i detta vatten), väntade 5-10 minuter, vattnade sen lika rejält igen fast nu med gödning i. Vattnet som kom ut första omgången var mer grönt än brunt så det kan nog varit en del gammal gödning i det. Behövde inte ens gå till badkaret, använde bara en lite större kruka tillfälligt (annars kan man ju ta en spann), inte mkt svårare än en vanlig vattning. Jag bytte topplagret på båda för en månad sen annars vore det läge för även det nu.

Innan jag gjorde det så gjorde jag en sista variant av kalibrering av min Nelson fuktmätare i Kentiapalmens ganska djupa innerkruka: Jag tejpade fast en liten bit hushållspapper (vanligt papper blev inte tydligt nog) på en spetsig träpinne, körde ner den nästan i botten (där mätaren ännu nätt o jämnt slår i botten i en del av krukan), vred, väntade en minut - det blev fuktigt ungefär lika mkt som om jag gör samma sak i nyköpt jord, dvs jorden var lite fuktig men borde vara ok att vattna. Så Nelson överdriver litegrann där.

De som producerar denna fuktmätare har säkert i första hand tänkt på vad som är billigt för dem (precisionsfuktmätare använder inte denna princip men de kostar flera tusen), men jag tycker att den trots sina brister är det bästa hjälpmedlet för att mäta fukt. Idag innan sköljningen visade den äntligen inte över ca 8 (dvs som nyköpt jord) i botten (förutom en liten del av krukan som jag har anledning tro det inte finns så mkt rötter i), och då var jorden helt torr 5 cm i toppen, och så sent som i går kväll var det alltså lite i fuktigaste laget för ny vattning (med förbehåll för hur mkt upplagrad näring kan ha påverkat men den ska väl vara bortsköljd nu). Men det är alltså nära nog omöjligt att utan fuktmätare vattna vid ett bra tillfälle, jag vill ju inte vänta längre heller, det var som sagt torrt 5 cm ner (10 cm ner i den ände där nog inga rötter finns eftersom en liten del av palmen som stod där dog för ett år sen, jag skrapade bort resterna jag kom åt för en månad sen).

Alexander, jag känner mig aldrig helt säker på nånting (är "förvirrad på ett högre plan" nu när jag läst på en del) och när det gäller min Kentiapalm funderade jag återigen på om jag ska plantera om den. Jag minns inte exakt när jag köpte den men det var för 10 år sen +/- 5 år på IKEA och den var så stor som de brukar vara dvs säkert redan flera år gammal. Den är 1½ m hög inkl kruka och ser helt ok ut, jämfört med när jag köpte den är den lite högre, mkt vidare, och alla stjälkar och plymer är betydligt kraftigare, den har både bruna och gula toppar på flera plymer men mest på de äldre, det kommer nya plymer varje år men den fäller då en gammal, det jag främst önskar mig av bättre skötsel är dels att den ska behålla gamla plymer när nya kommer så att den blir ännu fylligare, dels att den ska bli högre. I botten ser man rötter men den är nog inte helt "potbound" för man stöter på mest jord när man kör ner probar och sugrör. Jag har bytt kruka högst en gång och visste då nog knappast vad jag gjorde. Men det finns alltför många som varnar för att omplantera Kentia, t ex denna man som tycker det är en riktigt dålig idé och han har 30 års erfarenhet av att sköta växter, forskning och skriva böcker. Han skriver bl a "It is exceedingly rare that a mature Kentia needs repotting, so your Kentia repotting may not be necessary or even wise." och att rötter som syns på undersidan inte är ett problem (det är jämförbart med att man ser delar av rötter på träd i naturen, inget som trädet inte klara hantera själv), och han beskriver hur palmer skadas när deras rötter utsätts för luft (en annan sajt säger att kalldrag är farligt när man planterar om men det kan man ju undvika). Om jag jämför med storleken på krukan på bilder av Kentias av liknande storlek på nätet ser det inte ut som att den är väldigt liten. Storleken är inte det jag funderar mest på utan mer att jag vill se till att den har lämplig jord, se hur mkt rötter där är, rensa ut rester av den del som dog ännu bättre. Å andra sidan har jag läst att Kentias accepterar de flesta sorters jord och att det är viktigt att inte ändra jordtypen vid omplantering. Jag tänkte bl a på om den kanske dränerar lite för dåligt, så att det blir svårt för mej att vattna vid rätt tidpunkt. Men det gick ju till slut, och förhoppningsvis lättare framöver. Min huvudplan är att fundera nästa vår igen hur jag ska göra. Vänta minst en månad iallafall och se hur den mår. Här är förresten en intressant diskussion om omplantering som jag nog kommer att läsa igen nästa vår, OM jag omplanterar då så kommer jag nog att vara noga med att inte reda ut eller kapa rötter, bara ge den lite mer jord under o runt om. Och fundera på hur man bäst skyddar den medan rötterna är framme, och vara snabb.

Här är förresten mitt eget lilla tips om hur man kan tömma vatten från fatet på en stor växt: Jag köpte denna vattenflaska med "snabel" på Stadium för 15 kr (snabeln är nog vikt på bilden för den är ca 50% längre) som man kan suga upp vattnet med så slipper man lyfta krukan som ju är extra tung när den är nyvattnad:


Tillägg - en tanke: Att skölja genom jorden borde ju även göra att det blir mindre kinkigt att välja gödningsmedel, så länge som det innehåller rätt näringsämnen? En del säger att man ska ha speciell palmnäring, en del inte, och andra säger att magnesium är viktigast, andra att järn viktigast, andra att det är viktigast att de avsöndras långsamt, andra att förhållandet Kväve/Fosfat/Kalium är viktigt.. Vanlig Blomstra innehåller allt det där. Och för växter som dricker mycket inbillar jag mig att halva näringsmängden kan räcka. Blev livet just lite enklare?
Bassam
Hej

DEt är roligt att läsa man mer och mer, man beslutet blir man förbannad, de är bättre och enklare att vi skriver kort och koncentrera men jag skickar respekt och tacksam för informationen men jag kan säga att finns:
1 gammal metod att ger växer vatten 3g på vecka på sommar, 2 g vecka på våren o 1g på veckan på hösten och vid behöv på vinter, jag kan ge detta 20 procent.

2 Man kan lyfta kruka om detta inte tung kan man ge vatten uppifrån till vatten börja kommer nerifrån, jag kan ge den 50 procent.
3 Man kan lyfta kruka om detta inte tung, man kan lägga krukan i hinken som har vatten till halv timma, jag kan ge den 6o procent.
4 Man kan lägga sin fingar i jorden om den kommer torr man ska börja vattna samma sak med apparater som mätta fukt. jag köpte en på hundra kr från plantagen det fungerar jette bra, den här kan jag ge 80 procent-
5 självvattnande krukor tror jag inte mycket på dem på grund att vatten mögla utan att man känna ibland man kan göra håll på den över 15 cm av botten och lukta ibland, om de lukta mögel ska man kasta ut vatten rensa med klor,

OBS
1 metoder 2 och 3 använder i blomster affärer för de inte har tid men jag prover kvar själv.

2 med rensa jord kan du pyta 10 cm från överst jorden på ny jord varje år, oc kan man byta hela jord varje tredje år.

H.Bassam
David Malmö
Här lite mer åsikter om omplantering av palmer från en sajt jag tycker verkar mkt bra:

"Repotting palms is recommended only if they really need it. Those with a lot of horticultural experience know most plants and trees do not like to be root bound, and cramped roots can make the plant less happy and healthy. Palms are quite different in this regard and seem to almost rather be root bound than otherwise. Palm roots do not seem to suffer from overcrowding until there is far less soil than there are roots in a pot. Palms in plastic pots will usually rip through the pot walls when it is time to repot them."

"When repotting a palm, it is best NOT to mess with the roots. Some growers recommend unwinding or tearing off excessive roots from other types of plants, but palms have very sensitive roots in this regard and will often sulk, if not die, from this practice. If a palm’s roots are the shape of the old pot, that is a good thing. Just leave them that way and put the whole pot-shaped rootball into the new pot and fill with soil around the roots. Water thoroughly soon after, and frequently for a few weeks. "

Fast det kanske kan räcka med omplanteringstips nu, den här tråden handlar ju om vattning. Och jag tror jag samlat all relevant info jag kunnat hitta om vattning nu.
Alexander-VG-zon3
Förstår inte HUR en omplantering kan vara skadligt när det gäller sådana växter som en robust palm när det behövs, det som gör omplantering skadligt för exempelvis palmer är att man gör det för ofta eller sätter i för stora krukor eller rotbeskär för kraftigt. Men om det behövs och rötterna fyller ut (man ska plantera om innan rötterna fyller ut helt och det blir rotsnurr), ca 3cm extra är ingen fara att öka i krukstorlek. Att jämföra hur den växer ute på friland i trädgård eller i naturen med att växa i kruka går inte. Det är två helt skilda saker.

Palmer vill inte stå trångt så att rötterna inte kan växa mer (som också gör att näringssalter stannar kvar lättare), vad den texten än säger.

Din kentia palm har behandlats riktigt brutalt innan hos odlaren och transportera till IKEA, som inte är i närheten av hur den behandlas under en omplantering.
David Malmö
En till fundering/observation angående pålitlighet hos billiga fuktmätare typ Nelson:

Min Doftdracena har väldigt lös luftig torvig jord, iallafall överst, vilket gör det lurigt att mäta med Nelson: När jag ser och känner att ytan är fuktig, visar den bara halvt utslag (dvs mitt i området "fuktig") om jag bara sticker ner den, men om jag trycker ihop jorden kring proben går den upp till ca 8 (dvs mitt o området "våt, vilket är samma som nyköpt, vanlig, mer kompakt blomjord haft för mig). Man kan fråga sig vad som är mest rätt, om det är fullt av luft kring så är ju inte fuktigheten så hög per volymsenhet. Några cm längre ner i krukan är det inte alls lika luftigt, vet inte om bara pga rötter eller om även mer ihoptryckt. Där är mätningen nog mer pålitlig, åtminstone slipper man tänka på detta fenomen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon