Full version: Vem är detta?
MrNorth

Kan någon berätta vad detta är för sorts spindel? Har hittat 3 sådana samt 3 st "nästen" med hundratals småspindlar runt min altan...

Visst är spindlar nyttiga djur men inte i dessa mängderna... känns lite obekvämt med att ha hundratals småspindlar som kan krypa in... och växa.

Det jag är nyfiken pEär vad för spindel det är, dess beteende och sånt...
Storleken är lite större än en femkrona

Jag är inte rädd för spindlar.. mera nyfiken. Jag tar inte bort dem i onödan...

MVH
Henrik
andreas i uppsala
om man skulle gå efter hur den ser ut så skulle jag kalla den sarkofagspindel eller vampyrspindel.

Gossen ruda var är du?
Berith
Åke heter han - tycker inte han gör sej förtjänt av att kallas Gossen Ruda i dom här sammanhangen. sleep.gif

Åke har lärt oss i den här tråden att det är en rovspindel. Och tack vare det så vet jag också nu att det är en sån som jag har bland mina irisar - spindel med tillhörande "barnkammarnät" (den kallas ju ibland också för barnkammarnätspindel).
*Felix matte*
Barnkammarnätspindel- Pisaura mirabilis
Här hittade jag kul sida med massor av bilder på småkryp
inkl. rovspindeln.

Vi har massor av spindlar på altanen... nät utefter väggarna... de spinner från vägg till staket, växter och träd...rakt över huvudet på en när man sitter därute.
vi spolar regelbundet med ljummet vatten golv, vägg och staket... annnars skulle jag inte klara av att vara ute.
amaira
En till spindeldam!

Uppe vid sitt (på bilden) vänstra bakben, har hon sin klump av alldeles nykläckta små spindelbarn.

Här är en lite närmare presentation av damen i fråga:

Sör, eller hur?

/amaira.
Sulawesii
Oh, fy sjutton vilken äcklig spindel!!
Jag har haft riktigt stora och grova (med svenska mått mätt) spindlar på min altan som jag trivts utmärkt med att ha där, men den där.... den är bara för mycket....
cic
CITAT (Berith @ 25-07-2004, 08:24)
Åke heter han - tycker inte han gör sej förtjänt av att kallas Gossen Ruda i dom här sammanhangen. sleep.gif

Och ska man kunna veta att han heter Åke..? Står ju inget annat i hans presentation.. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon