Ofeigur
Hastigt och lustigt har jag blivit med trädgård! Ett hektar, det är rabatter och träd och växter buskar och land precis överallt.
Jag kan väldigt lite om detta men tänker lära mig och jobba som 17 för att ha det så fint som det var när var första gången och tittade på huset.

Det som känns mest akut är ett växthus på ca 12 kvadrat.Det kanns unket därinne och det växer nåt som pappa kallade nate ungefär en halvmeter upp gången är igenvuxen.Det är inte använt på flera år, men man kan skymta dill bland allt...

Ska jag ta en spade och helt enkelt ta bort all jord, låta det var över vitern och komma igen till våren?

Är det något jag ska tänka på?

Många hälsningar Åsa blink.gif
TeliaNet
jag tror du ska kolla sockeln, är den i trä så bör den kanske bytas.
i den begagnade jorden kan vända ner lite kogödsel, eller byta mot ny jord.
lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
Gissar att det är våtarv du har i växthuset (den brukar ofta kallas Nate, växten som heter nate är en vattenväxt) och är ett ettårigt ogräs som går att äta.http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophyll...ll/stelmed.html

Det låter inte som om du har något riktigt hemskt ogräs i växthuset som kvickrot, kirskål eller liknande.
Rensa bort ogräset och gräv ner väl brunnen stallgödsel det borde räcka. Sedan kan du så, du hinner fortfarande så sådant som ruccola och asiatiska grönsaker + spenat borde man också hinna med, och vintersallat/fältsallat borde också gå bra att så snart.

+Du kan starta odlingen tidigt, ofta redan på vårvintern, så fort jorden tinar i växthuset kan man peta ner sådant som sallatsfrö och rädisfrö.
gammelnalle
Välkommen Åsa här sitter vi alla i samma växthus.... så vi borde inte kasta sten....... smile.gif smile.gif

Din namnes råd verkar vara bra...
Men unkenheten??? verkar vara dåligt ventilerat. Ett växthus SKALL ju vara mer fuktigt.. och kanske är det ogräset som "binder" fukten.
Har du några självöppnade takfönster? eller hur ventileras det? Vanligast verkar vara öppningsbara fönster längst upp vid nock. En fläkt kan oxo vara ett alternativ. Hålls luften i rörelse brukar inte det bli fukt och mögel...

berätta gärna om dina framsteg....
Ofeigur
Tack för er hjälp!!
Och till dig gammelnalle vill jag säga att det förbaskat trist att vi INTE sitter i samma växthus...inte för att vi skulle kasta sten, men då skulle jag bombardera er med frågor samtidigt som jag bjöd på nåt gott att äta och dricka, har vädrat och lukten är borta!!! Yeees!!!

Nu ska ni höra hur jag har det, min kille sa att det där växthuset river vi för det vill ju ingen sköta!! Då svarade min mamma men är det inte synd, lägg in marktegel och ha som utematsal!
Fattar ni att jag ska visa dem att här tamejtusen odlas! När jag var liten odlade jag alla möjliga kärnor, jag älskar krukväxter och får dem fina och jag kan knappt sova för min trädgård, lyckorus så visst har jag potential???

Många kramar Åsa
gammelnalle
CITAT (Ofeigur @ 26-07-2004, 00:27)
Tack för er hjälp!!
Och till dig gammelnalle vill jag säga att det förbaskat trist att vi INTE sitter i samma växthus...inte för att vi skulle kasta sten, men då skulle jag bombardera er med frågor samtidigt som jag bjöd på nåt gott att äta och dricka, har vädrat och lukten är borta!!! Yeees!!!

Nu ska ni höra hur jag har det, min kille sa att det där växthuset river vi för det vill ju ingen sköta!! Då svarade min mamma men är det inte synd, lägg in marktegel och ha som utematsal!
Fattar ni att jag ska visa dem att här tamejtusen odlas! När jag var liten odlade jag alla möjliga kärnor, jag älskar krukväxter och får dem fina och jag kan knappt sova för min trädgård, lyckorus så visst har jag potential???

Många kramar Åsa

sleep.gif sleep.gif sleep.gif
Tog jag i för hårt???

biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
Nej jag tror du har så pass mycket förstånd......

Roligt att "luften gick ur" och att odören försvann med den... så nu kommer jag gärna på en fika.... smile.gif smile.gif men ni har inte tid med oss nu....

Visa dem du bara vad ett växthus kan vara till.

Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon