Full version: Hängväxter?
gutta
Jag undrar om någon har tips på ettåriga blommor som kan odlas på en balkong för att hänga neråt. Väggen bakom är vit, så en annan färg på blommorna vore önskvärt.
Åsa, mälardalen zon 2
Är det en solig eller skuggig balkong?
norpan
Krasse eller luktärt är ju aldrig fel.. Häng lobelia (blått blir ju snyggt mot en vit vägg). Det beror ju lite på hur långt du vill att det ska hänga ner.

// Norpan zon1
Fenja
Hängpetunior fungerar hygggligt i både sol och skugga, buskkrasse blir hängande om den odlas i ampel, grekisk lövkoja både doftar och hänger.
Ettårig brudslöja är ett annat exempel. Titta i en frökatalog så får du massor av förslag på vad du kan odla och vad som fungerar i sol respektive skugga, här är en länk till:Impecta och en länk till:Rara Växter.
Mvh Fenja
gutta
Tack så mycket för tipsen. Det verkar som om klängväxter blir hängväxter om man låter dem "falla fritt" i stället för att ge dem något att klättra på? Söker sig inte krasse och luktärt uppåt (balkongen har ett krusigt järngaller, perfekt att slingra sig runt)? Jag söker en växt som liksom vill "rinna" neråt, gärna långt, från en kruka eller fler på golvet. Balkongen har morgonsol (bor i Luleå = från midnatt ungefär mitt i sommaren) och där är soligt fram till tvåtiden på dagen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon