Full version: vissen st. paula
vitsippa2
Då var det plussgrader i bohuslän igen! Jag har en fråga om min vackra st.paula-gammelråsa. Varför ser den mer död än levande ut? alla mina andra st.paula mår så bra! Min råsa blommar ser vissen ut blommar...
Nu tror jag slutet är nära men varför?
Finns det någon klubb för oss precis som för pelagoner?
:o
Ina
Visst finns det en klubb för er!!! Här är den.... http://hem.passagen.se/stpaulia/ !!!!

Hoppas att du hittar en massa likasinnade! laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Saintpaulior brukar lätt duka under om de har det för blött om fötterna eller om jorden är för kompakt. Vid övervattning brukar saintpaulian sloka och många gör då misstaget att hälla på mera vatten. Jorden till saintpaulian ska vara lucker och väldränerad, så blanda upp krukväxtjorden med ex. grus, små lecakulor, perlit och liknande. +Saintpaulia vattnas med ljummet vatten, ej kallt.

Även kyla från kalla fönsterrutor kan få saintpaulian att må dåligt. +Olika sorter är olika lätta/svåra.

Det finns också en del svampsjukdomar som kan drabba saintpaulia.

Saintpaulia är lättförökade via bladsticklingar så har man sorter man är rädd om så är det bra att tillverka några reserver.

Själv brukar jag alltid köpa några bladsticklingar hos saintpauliasällskapet på trädgårdsmässan (som i år är i Älvsjö).
Kajsa
Varför får man aldrig namnen på Saintpauliorna man köper? Har hittat fem "nya" sorter i vinter, så läckra. Gick in på Saintpaulia sällskapets hemsida och letade i deras fina bildarkiv, men det är inte så lätt ändå.
Hälsn. Kajsa rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr så är det sällan odlarna sätter ut namnen på växterna, själv handlar jag istället hos saintpauliasällskapet för då får jag ett namn och jag kan leta själv på internet ifall jag vill se bilder.

Att köpa en planta och förvänta sig hitta den på internet är nog omöjligt jag har för mig att det finns runt 40000 sorter registrerade och vissa är ganska lika varann.

Själv skulle jag gärna vilja ha Saintpaulia pendula men den har jag ännu inte sett säljas hos saintpauliasällskapet. Är det någon som har den är jag intresserad av bladsticklingar.

Andra favoriter (som jag köpt hos saintpauliasällskapet ) är:

House of Amani

Brazos belle
Fialotta
Brazos belle....den var pampig och lite mindre blad
dessutom...ska titta efter den nästa gång jag är till trädgårsmästaren!
Mina döttrar vägrar ha st Paulor hemma hos sig...fanns överallt hemma när dom växte upp....dom har sett dom till leda tydligen unsure.gif
ulfven
Jag är ingen stor vän av St Paulia även om jag kan inse potentialen när jag såg några av bilderna. Jag tänkte passa på att avslöja en mörk släkthemlighet... Min fader inte bara ogillar St Paulia utan sträcker sig ett par steg längre i sin aversion vilket han på sin ålders höst nu slutligen erkännt inklusive ett antal mörka övergrepp...

När min väna moder och han var betydligt yngre så envisades mamma med att alltid införskaffa dessa blomster som förde en tynande och utan tvekan synnerligen överbevattnad tillvaro i vårt hem. Min far gillade dem inte men moderns envishet var, likt hennes vattenkanna, stor så det dök hela tiden upp nya vartefter de vattnades ihjäl. I detta läge tog fadern till drastiska metoder och började underjordiskt snitta rötterna med kniv för att påskynda dödsprocessen och få mamma att tröttna men hon fortsatte i minst 15 år till...

Nu är pappa gammal och brotten preskriberade men till historien hör att mamma nu har två riktigt ståtliga ormbunkar som bättre matchar hennes preferenser med vattenkannan!

Mvh/Ulfven
Fialotta
Oj, oj...jag tror inte han va ensam om denna hemlighet,
var många som ogillar den, men du vet blommor va dyrt och denna blomma
gick att föröka med bara ett blad så fick man många, skulle
tro att det va så rolleyes.gif wub.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
För sådär en tio år sedan, samlade jag på Paulor, och hade 32 st OLIKA sorter. Familjen åkte till USA på en femveckorssejour, och lämnade hus, katter och krukväxter i händerna på pedantiske morfar. När vi kom hem, stod 50 st DÖDA paulor kvar i fönstren. Han hade blivit bekymrad när de börjat sloka (han förstod nog inte att det var av alltför flitig vattning), trodde att de var törstiga och vattnade ännu mer! wacko.gif

Ärlig som han är, lät han dem stå kvar så att jag fick se dem! rolleyes.gif

Nu odlar jag dem lite mer måttligt, har nu tre kissar som far upp i fönstren så krukväxterna sprutar om fötterna på dem!

Allt har sin tid! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon