Full version: Funkar det ?
råse-marie
Var hos en kompis igår och hon hade en jätte fin lilja.
Hon berättade att hon planterade den den hade suttit i en bukett som hennes man fått.
Den var nu stor och kraftig och ´massor med blommor.
Den var tre år gammal och hade blommat under alla år.
Betty
Det där har jag lite svårt att tro på... Liljor är ju lökväxter...
Är du alldeles säker på att det var en lilja? blink.gif
råse-marie
Hundra femtioprocent.... och varför jo för det är MIN favorit växt
Jag frågade om det inte varit en krukväxt men hon var helt bestämd att den hade suttit i en vas med andra blommor och började få rötter då stoppa hon ut den i rabatten. Året där på började den blomma igen och nu är den SUPER FIN! wacko.gif .
Lajo
Det låter helt otroligt, att man från en blomstängel av en lilja skulle få rötter. Det krävs ju att liljan hinner bilda en knöl eller lök för att kunna lagra näring och blomma året därpå. När man sår frön av liljor så tar det ju några år innan den blommar. De första åren är det ju bara blad. Det var inte så att hon fick en krukodlad lilja och planterat ut den?? Annars kanske hon har otroligt gröna fingrar tongue.gif .
/Lasse
råse-marie
Ja gissa om jag var förvånad jag frågade FLERA gånger och även henes man .
Gröna fingrar har hon inte wink.gif förutom den här gången möjligtvis då. wacko.gif

Hon skulle ev flytta liljan så jag sa att jag måste få se hur det ser ut i så fall.
Berättade att jag skulle höra med er på odla.
*Laika*
Råse-marie, det är inte så att din kompis har en ruggans bra/dålig humor? Jag är bombsäker på att dom håller på o garva på sig när dom driver med dig angående den saknade löken. Det stämmer som Lajo o Betty sagt, det funkar inte o sätta en blomma i jorden. det måste till en lök. Men skämtet var faktiskt kul, kanske ska lura nån kompis med det jag också. Tack för tipset. mvh. Laika
råse-marie
Nä tyvärr är den nog inte så heller( att hon driver med mig) hon saknar inte bara gröna fingrar hon vet inte ens att det är en lökväxt eller att såna ens existerar..... sad.gif

Det är ett riktigt mysterium ..... wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon