Full version: För stora filer
Fnattan
Jag kan inte lägga in en endaste bild i mitt album. Jag får ett meddelande som säger att filstorleken är för stor på bilden och detta efter att ha redigerat bilderna, förminskat dem, ändrat från photoshop till JPG-format och sparat dem med lägsta kvalitet.
Vad gör jag för fel?
Hjälp! ohmy.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kolla hur stor bilden är genom att högerklicka på bilden, under egenskaper hittar du hur många kb bilden är på. Bilden får max vara 100kb. Själv har jag bara paint att redigera mina bilder med, men det fungerar hyfsat bra att minska ner bilden lite i taget tills man ser att bilden blivit tillräckligt liten.
Hannele
Här finns tips och förslag.

Ställ in kameran innan du fotograferar.
Det finns en hel del gratis bildprogram, följer med även CD:n från fotofirman.
Jag använder IrfanView - man behöver inte komplicera livet i onödan.

Beror på kameran, välj exempelvis:
Set
¤ Quality: Fine (ej Basic eller Normal) eller
¤ Bildkvalité: <span style='color:red'>Best
(ej Better eller Good) eller
¤ Bildkvalité: Super High Quality (ej Standard eller High Quality)

File Size: 640x480 (Räcker oftast, tydligheten blir inte bättre av storleken)
Fnattan
Tack för all hjälp, nu har jag sysselsättning. Jag har redan ställt om min kamera och det hade jag tidigare inte en tanke på att jag skulle göra. Jag återkommer antingen med fler frågor eller med ett litet album.
Tack! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Gossen Ruda
Mitt råd är att ställa om kameran till högsta kvalitet och storlek och sen skaffa ett vettigt bildprogram för att redigera och förminska bilderna. Har du små bilder kanske dom duger för att visa här men vill du printa ut dom på papper är det en fördel med stora bilder. Det går att krympa bilder men inte att förstora dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon