cooljbo
Hejsan
Jag är ny på detta forum, och har precis skaffat ett hus med en gammal trädgård. Nu är det som så att jag har två st stora tujor på gården som jag tycker har blitt lite för stora. Vet inte vilken art på dessa det är men jag skulle vilja ta ner dom så att dom får komma igen. Är det nått jag skall tänka på när jag kapar ner dom???

Mvh
//Jörgen
Åsa, mälardalen zon 2
Beskärningstid för thuja är april + september. Är det pelartujor rekommenderar jag inte att kapa ner dem de lär grena sig där du kapar ner dem och förlorar då sitt karakteristiska utseende. Ska du klippa dem på sidorna spar något grönt på grenarna klipper du in så hårt att det inte är något grönt kvar brukar det inte komma några nya gröna skott.

Klottujor som ex. Woodwardii klarar inte hårdare beskärning jag har en utanför min lägenhet som någon kapat ner för att den blev så hög och den har en jättestor brun krater i mitten och det syns ingen tendens att det skulle komma nya skott.
cooljbo
Jag lägger in bilder på mina tujor så kanske nån kan säga vad det är för typ.
Tujor

Mvh
//Jörgen
Hannele
CITAT (cooljbo @ 26-07-2004, 10:02)
Jag lägger in bilder på mina tujor så kanske nån kan säga vad det är för typ.
Tujor

Mvh
//Jörgen

Jörgen, du kan göra det nu, ikväll. Men gör det snyggt, så att du lämnar inte bara stora kala grenar kvar, utan även små gröna kvistar, som kan fortsätta växa och lämna ett snyggt snitt efter sej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon