Becky,Malmö
25-07-2004, 12:55
Efter att min doftranka hade blommat färdigt så kom istället en märklig frukt fram. Trodde att det kanske skulle bli blommor av den men nu är den nästan stor som en tomat ( inte riktigt) och helt grön.
Någon som vet vad det är?
Hur ska jag göra för att den ska börja blomma igen?
Jag tror att din Doftranka har satt frö, det borde finnas i "frukten". Om du vill ha fröerna ska du låta den sitta kvar till den mognat. Så länge växten har kvar frökapseln torde den inte gå i blom, ta bort frukten om du vill ha blommor.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
25-07-2004, 13:08
Det låter som doftrankans frökapsel, och det händer ganska ofta att doftrankan sätter frö. Vill du ha fröna låt kapseln sitta och mogna (OBS! jag har hört att frökapseln ska kunna explodera och spruta ut sina frön så börjar den mogna kanske man bör sätta en nylonstrumpa runt frukten så slipper man plocka frön överallt).
Frökapslar tar kraft från plantan så att låta frukten sitta kvar främjar inte blomning.
Doftrankor blommar inte kontinuerligt utan de brukar oftast blomma 1-2ggr per år därimellan vilar växten. Vill man ha många blommor bör man ställa växten svalt ca +12-15C och ljust under vintern. Har man inget svalt ställe så löser man upp rankorna ur ställningen och låter dem få hänga lodrätt i några veckor istället under vintern, detta ska främja knoppbildningen.
Becky,Malmö
26-07-2004, 14:27
Åhh, tack för svaren! Hade aldrig själv luskat ut det, nybörjare som man är. Ska genast sätta på en nylonstrumpa över " frukten" och ser sen iframemot att kunna plantera små doftranksfrön!
zaaritha
18-09-2004, 00:45
Har sått frön av doftranka två ggr, men det blev inget!
Skulle jag ha försökt "befrukta"? Ja--innan frukten bildades, menar jag--förstås!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.