MRLINDELL
En snabb sväng med kameran i högsta hugg på tomten.

Clematisen vid stuprännan växer och är över 5 meter redan ...

Äntligen vaknade Gladiolerna till liv ...

Gråmalvan blev betydligt större än väntat men ganska fin ...

Hoppsan - en Paprika med fyra stora paprikor som snart är klara ... (Kantor)

Buntar man ihop 5 sorters Astilbe blir det en höjdare som trivs bättre i rabatten än på bilden ...

Perennerna anfaller ... när allt växer ihop kan det bli mycket män ändå trevligt.

Physalisen är stora med jätteklockor som snart blir mumsiga bär ...

Clematis - 'Summer Snow' direkt från husknuten ...

Clematis - 'Rouge Cardinal' direkt från samma husknut ...

Närbilderna på Clematisen är från första bilden.
Fenja
Jättevackert! Vilket fint hus ni har. Men jag får ju magsår när jag ser så där "prudentliga" rabatter...
Mvh
Fenja
MRLINDELL
Prudentliga? Det är JAG som ligger där på knä med tandborste, nagelsax, vinkelhake och sånt .... tongue.gif
En Eltrimmer kostar någon hundring, håller man den rätt mot gräskanten blir det så med en enda körning. Jag satte ner några tältpinnar och tryckte i en trälist som böjde sig fint efter pinnarna. Tog sedan en gammal vinkelkap och snidade till rabatten, tog väl max 10 minuter. Det jobbiga är att gräva ur och plantera växter, skötseln är bara att ta ett & annat ogräs som vantrivs om man har marktäckare blandat med andra växter.
Fenja
Du milde, det låter som är som när min förra hyresvärd plockade körsbär med motorsågen tongue.gif!! Faktiskt riktigt listigt och resultat talar för sig själv: Snyggt. Det ser så oruffsigt ut liksom, i motsats till mina odlingar...
Mvh
Fenja
MRLINDELL
Verandan nedtill har jag själv byggt, varenda bit är eget. Det finns bilder från balkongen ovanför som jag gjort precis lika dant nedtill.
*Felix matte*
Vackra bilder!
Fastnade speciellt för Astilbegruppen wub.gif

Mina Gladioler blev det inget av... igår fick lökarna fara till de sälla markerna
sad.gif
Eva i Skåne
Ligger Uppsala inte i Sverige???? Det måste väl ha varit sol hos Mr Lindell för att få så vackra blommor?

Fastän jag bor mitt i Skåne blommar varken astillben eller gladiolusen ännu och samma är det psysalisen och jag skyller det på för lite sol, men så har det tydligen inte varit i Uppsala!!!
MRLINDELL
När jag låg på Ljungens Camping i Skanör/Falsterbo och frös i regnrusk fick jag veta att det var 27 grader i Uppsala, det blev ett 70 mil & 9 timmars pass hem på direkten ...
Solen har varit i norra delen, lite vid kusterna och en del faktiskt här ibland.
Nu har jag en del på en södervägg och en del skyddat i bänkar, men ändå händer det magiska saker här.
Eva i Skåne
Trevligt att solen lyser på vissa ställen och ger er fina växter smile.gif
yla
jag föll pladask för 'Summer Snow' oj va fin

verkligen tjusigt

säger som Fenja

lite för orufsigt men attans snyggt rolleyes.gif
netaave
Tycker jag känner igen mig, eller rättare sagt huset, gamla Gottsunda???? Eller hör det till "nya Gottsunda" där på andra sidan vägen?
Jag är uppväxt i Lurbo. Mina föräldrar bor idag i "ditt" område, i ett av de äldre husen som finns kvar.
MRLINDELL
Det är ett 2 år snart riktigt 2-plans hus i Gipen ganska nära Lurbo. Tidigare bodde vi ca 100 meter från Lurbo bro.
netaave
"snart riktigt 2-plans hus"??? Bygger du på? biggrin.gif
MRLINDELL
Det är snart klart!
Glömde berätta att sent om länge slog min Kinesiska Riddarsporre ut i blom med många härligt blåa blommor. Den blev lite lång och ranglig så att man får ha stödpinne. Bara synd att den kom så sent och inte fick blomma samtidigt som mina andra orientväxter, typ den Kinesiska Smörbollen.
Kajsa
Mycket vackert med två klematis som samsas ihop. Ja det var prydligt i din rabatt, och snygg färg på huset. biggrin.gif
fruberglund
Gillade också att du hade två clematis som klättrar tillsammans, den vita var väldigt fin.

Funderar på att sno idén om att ha dem klättra på stuprännan, det var verkligen läckert.

De sorterna du har, vad är det för beskärning på dem? Jag vill helst har lättskött, alltså sorter man klipper ner helt på våren, är inte så mycket för att beskära.

Hälsningar, Fru Berglund
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon