Ville bara dela med mig lite av min glädje...fick såråd av er här i våras när jag skulle så trädgårdsjättevallmo "Royal Wedding". Jag sådde dem inomhus i mars och daltade väl inte direkt med dem på nå't sätt, och i början av juni satte jag ut dem i rabatten. Samtidigt köpte jag en anna trädgårdsjättevallmo, och mina frösådda har växt ifrån den köpta med hästlängder. Nu kommer de första knopparna på mina sådda, medan den köpta ser i princip ut som den gjorde när jag planterade den. Jag försökte flytta på en annan, illa planterad tr.j.vallmo, och grävde både vitt och djupt, planterade genast och höll fuktigt. Tvärdog. Tyckte inte att jag hade av några rötter alls, faktiskt, men tydligen skadade jag något vitalt. Jag vet att de har pålrötter, men jag tyckte i alla fall inte att jag hade av något. Är det helt kört att kunna flytta den sortens vallmo? Hur gör plantskolor då, när man köper i kruka? Är de krukodlade helt och hållet, kanske...?
Vad roligt att din frösådd lyckats! Jättevallmon ÄR svår att flytta när den varit nergrävd i rabatt, jag har lyckats någon gång men oftare fått samma reslutat som du, tyvärr. Det går bäst om du försöker mycket tidigt på våren. Plantskolornas exemplar är sannolikt krukodlade ja.
Mvh
Fenja
I och för sig så flyttade jag på den stackars vallmon mitt i juni....kanske lite taskigt... Jag hittade den inklämd mellan en spalje och ett frodigt vildhallonbuskage, och trodde jag gjorde den en tjänst. Men icke.