almösund
Hej!
Jag behöver moraliskt stöd när det gäller att inreda växthuset på almösund.
Skall jag lägga plattor i hela huset och odla allt i krukor eller hinkar?
Jag vill gärna ha sallad, rädisor och annat gott från mitt växthus och då måste jag väl ha en bädd att så i eller?
Har odlat detta på friland för länge sedan men lagt ner det för jag orkade inte med ogräset och med att ligga på knä .. blink.gif
TeliaNet
kör haälften hinkar och hälften jordbädd, det är lagom för dig tror jag.
almösund
CITAT (TeliaNet @ 25-07-2004, 19:23)
kör haälften hinkar och hälften jordbädd, det är lagom för dig tror jag.

...menar du för en amatör som jag?
MRLINDELL
Hinkar är inte dumt. Jag har i stort bara hinkar, de klarar en dag eller två i riktigt solgass och ett par dagar till vid vanligt väder. Mina små 5L krukor står en dag, sedan måste de ha vatten när plantor typ tomater är större.
Blomlådor har en del kapacitet med tanke på volymen också, har haft grönsaker i vanliga blomlådor sedan i mars/april i år. Satte ut dem när det var 2-3 minusgrader och det kom tidigt i drivbänkarna.
almösund
har kollat på dina album från februari om frösättning.

Vad är det för sort ljus du har över tomaterna?
Tesa
Det mesta går att odla i krukor och andra kärl bara dom är stora nog....små saker som rädisor och sallad går fint att odla i små...har dom själv i spiklådor av trä...till tomater och större saker rekommenderas minst 20 liters hinkar eller baljor...
Själv har jag upphöjda bäddar längs väggarna i hela växthuset.....det blir dåligt med plats för "sittning" dock.. sad.gif
TeliaNet
CITAT (almösund @ 25-07-2004, 22:47)
har kollat på dina album från februari om frösättning.

Vad är det för sort ljus du har över tomaterna?

det kan jag svara på:
det är lysrör av typen 77 som fluora och grokux.
de ger väldigt lite ljus 36w=1400lumen
väljer man standardlysrör som heter 840 / 860 så får man bättre resultat pga att de ger mer ljus 36w=3350lumen i ett liknande spektrum.
MRLINDELL
Ljus & elektricitet & allt möjligt har avhandlats i forumet i omgångar, man kan söka på gamla trådar och läsa. Alla har sina magiska åsikter men oftast är det enklaste och kanske billigaste bra nog. Skillnaden blir inte så stor om man slösar bort en löning på en massa lysrör mm.
Jag odlar på mitt sätt, bryr mig inte mycket om gamla regler eller HUR man ska göra för att man alltid gjort det och till slut kanske inte riktigt vet varför.
När det visas bilder på nätet från proffsodlingar i växthus är det inget man kan göra om i växthuset hemma. De har helt andra typer av tomater/gurkor/meloner/ mm mm som är avpassad för denna typ av odling baserad på rationell produktion. Det smakar Tomat, Melon, mm mm men godast blir de sorter som odlas hemma trots allt.
De tomatodlingar som finns i dag har ändå svårt med lönsamheten, det finns så många i andra länder som har bättre och billigare förutsättningar när ett kilo tomater kostar runt tian (10:-) kilot.
Handla några roliga fröer på tomater, perenner, någon gurka, physalis och förkultivera inne och sätt ut plantor i Maj nästa år. Man kan förbereda nästa sommar redan nu om man skall få tag i de rätta sorterna.
Skötsel mm är likartad. Man kan skippa alla magiska saker om man har få plantor, pysslar man om dem varje dag slipper man problem.
Börjar man handla svavel det första man gör har man missat mycket om själva odlingen. Rena hinkar, bra jord och lite substral då & då efter semestern, inte göda i tid & otid. Vattna och låt torka upp mellan vattningarna är nog bästa rådet. Prova gärna Chili sorter och någon Paprika, man kan inte misslyckats. Tänk på att Chili kan vara tokstarkt och att det finns riktigt mild god chili men lagom hetta som faktiskt går att äta och är riktigt gott. Undvik Habanero sorterna, det där "matcho" snacket om vem som kan äta starkast chili hör lixom inte hemma i ett växthus.
almösund
CITAT (MRLINDELL @ 26-07-2004, 10:23)
Man kan skippa alla magiska saker om man har få plantor, pysslar man om dem varje dag slipper man problem.

TACK för dessa ord, det är ju precis så jag har föreställt mig det hela när jag skall börja med min nya hobby ... växthuset wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon