Trädgård från grunden
25-07-2004, 18:43
Jag blev jätteglad då jag hittade en väldigt fin lila vallmo i en komposthög, även om bladen var lite konstiga grågröna och kålliknande.
Tog med den hem och planterade i en kruka.
När jag skulle artbestämma den för att veta hur den skulle skötas kom jag fram till att det sannolikt är en opievallmo.
Läste i ett inlägg att det är lagligt att odla de "svaga" varianterna av opievallmo, stämmer det?
Hur vet man utan att testa

om den är svag eller inte?
Den sort jag har är definitivt denna:
http://www.floracyberia.net/spermatophyta/...somniferum.htmlEn länk till:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/papavera/p...av/papasom.htmlFår den odlas och i så fall hur sköter man den?
Jag är enbart intresserad av de fina blommorna
Så vitt jag förstått får Opiumvallmo, Papaver somnifierum, odlas fritt i Sverige, däremot är det olagligt att försöka utvinna opiater ur den. Jag har för mig att de flesta är anueller, så vill du ha den till nästa år kan du spara fröer och dra upp nästa vår. Jag mina både på skuggig norr- och solig södersida och de växer fint allihopa.
Mvh
Fenja
MRLINDELL
25-07-2004, 19:00
Jag har alla sorters vallmo, även de som anses innehålla alkaoider för framställning, 'Papaver Somniferum' där man kan få fram Råopium.
Råopium innehåller ett antal olika alkaloider, varav morfin och kodein har störst effekt på människokroppen. Råopium innehåller ca 10% morfin, en ansenlig mängd man inte kan uppnå här utan riktigt bra väder.
Det finns olika regler, både nya och gamla och EU har även direktiv som allt flera länder får vara snälla att följa. Det är i stort bara Sverige som ibland slår till mot konstnärliga utställningar mm för några Hampaväxter mm. Man får åka till diktaturer med offentliga avrättningar (Kina) för att få uppleva samma typ av tillslag som Svensk polis utövar här hemma ibland.
Bortser man från de oberäkneliga Svenska myndigheterna och ser till fakta är det inte förbjudet att odla växter för dess skönhetsvärde.
Jag har kollat bilder på opiumvallmo, det finns ju hur många färger som helst. Inser att jag också har såna. Beställde lite fröer i vintras, fast inte somniferum, det vet jag. Men det måste ha blivit fel. Man känner igen den på bladen som är helt annorlunda. Sorgligt nog blommade varje blomma bara en dag, sedan föll blombladen av. bland, med hjälp av katterna, fortare än så. Ska köpa en digitalkamera!
MRLINDELL
25-07-2004, 20:08
Vallmofrön är så små att man kan sätta fast många på ett frimärke och skicka hem på resor mm. Jag har skickat många vykort med frön genom åren till mig själv och andra. Bättre än att ha dem med sig genom knäppa passager bland primitiva länder och kanske äventyra resan för en skitsak.
Eva i Skåne
25-07-2004, 20:31
Nä men, Herr Lindell då!!!
Först klaga på svensk polis och sen avslöja att du smugglat fröer via post!!! Hur är det med rättstänkandet?
MRLINDELL
25-07-2004, 21:12
Vems rättsmedvetande .. ?? Inget fel på mitt, det är länder eller människor som hetsar upp sig på skitsaker som har problem. Sådana som älskar att utöva makt och maktfullkomlighet i alla dess former så fort de får chansen.
Notera att många primitiva länder har stora frimärken
Eva i Skåne
25-07-2004, 21:21
Mia, zon 3
12-08-2004, 14:04
Det är bra, Mr. Lindell! Du följer i de stora växtjägarnas fotspår - de fick också smuggla och smyga. Allt för konsten, säger jag! Ärligt talat så tror jag att det är bra mycket lättare att få tag på olagliga berusningsmedel av en helt vanlig langare än att koka ihop saker själv, så jag håller med om fånigheten i vissa regelverk.... Du skulle om du ville kunna giftmörda någon med hjälp av minst 15 växter i vilken trädgård som helst, men inte kommer det förbud mot julrosor, idegran, spikklubba osv för det.
Jag har fått exakt samma vallmo av bekanta, som plockat fröer utmed landsvägen i Ungern/Bulgarien eller något sådant. Den behöver man inte oroa sig för, den självsår sig glatt och kommer varje år utan min hjälp.
Gläd dig åt din vackra blomma!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.