Full version: Örtextrakt
Christoffer
Hej hej!

I slutet av sommaren har jag tänkt att göra extrakt av eventuella örter som jag kommer att odla, och jag antar att eter gör sig mest lämpad för extrahering då den avdunstar fort.
Men frågan är... var kan man köpa eter? Och då helst inte i stora flaskor.

Finns det något annat lösningsmedel som avdunstar fort, och som inte lämnar kvar några giftiga rester?

Hoppas att någon vet.
Har någon erfarenhet av extrahering? Jag tänker på extrahering av mattram, johannesört, hagtorn.
Gunvor Nilsson
Har du inte hört talas om Naturmetoden? ohmy.gif
Christoffer
Oj! Det var ett supersnabbt svar!

Naturmetoden? Nej, jag har inte hört talas om den. Hurdå? ohmy.gif
Gunvor Nilsson
Sorry, jag skämtade bara - tyckte att eter var att ta i! Glöm mitt inlägg! tongue.gif
Christoffer
Din lurifax! rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Vad skall extrakterna användas till+ Det enklaste är att göra egna tinkturer ellr infusioner.
Eter - mjae - näää - huurrrr.

Här är en bra länk till Dig med massamatnyttigt:

www.shenet.se
recept beskrivningar etc

Hälsar ingrid
Ingrid på Västkusten
PS

Bästa extraheringen är med CO2 men jag vet inteom man kan göra det som privatperson. Om hembränningsapparater vore tillåtna i Sverige är det just sådanamananvänder för framställning av egen eterisk olja ur sina örter.

Hälsar Ingrid
Christoffer
Var kan man köpa CO2 för extrahering, då?
Ingrid på Västkusten
Jag vet inte hur metoden ens går till med CO2 extraktion men det kanske man kan söka upp på www.

Koldioxid kan köpas på ----jaaaa- AGA kanske.......

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon