Ofeigur
Jag har blivit trädgårdsägare.....liksom av en slump....köpte ett ställe för att kunna ha hästar och komma bort från stan.Runt huset är en trädgård ! hektar...hon vi köpte av har haft det som hobby.Själv har jag ingen kunskap men inser nu att jag är jätteintresserad.Det är bara det ätt det är enorm gräsmatta, massor med fruktträd, växthus, flera land, rabetter varav 100 m rosrabatt, små kullar här och var med blommor, kring huset är det rabatter , det är lindar och lupin äng mm mm.
Jag vet alltså inte riktigt vilken ände jag ska börja i.
Därför kommer ni att hitta mig överallt....med min kockobellofrågor!
Det finns ett tiotal vinbärsbuskar och många krusbärsbuskar.Det är jag glad för för jag gillar att safta sylta och baka.
Nu till problemet.
Buskarna är inte fina.Ser torftiga ut och det är nästan inga bär på dem fast hon inte plockat något.lite bär på varje är det, men inte som det ska se ut.
Ska jag klippa ned dem och ge dem en chans nästa år, eller ta bort dem och köpa nya, eller finns det nån annan åtgärd?

Mycket tacksam för svar!!

Många hälsningar Åsa wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Beskärning ger inte fler bär. Är buskarna gamla kan man föryngra dem över flera år genom att gallra ur några av de äldsta grenarna på vårvintern. Kapar du ner buskarna helt får du vänta åtminstone några år tills grenarna blir tillräckligt gamla för att sätta frukt.
Dålig fruktsättning brukar bero på sådant som exempelvis frost när buskarna blommade eller att det var ont om pollinerande insekter vid blomningen. Det man kan göra som brukar göra buskar mer alerta är att se till att det inte växer en massa gräs under buskarna och ex. gräva ner gödsel (häst/ko) på våren, som både ger näring + jordförbättring till buskarna.
Magnus G
Hej.

Mitt tips är att försöka att ha en treårsplan. Klipp ur ca en tredjedel varje år så kommer det mycket nya skott.... Det har det gjort på mina buskar i alla fall.
Jag har inte så många buskar som du, men jag tog en spade och delade mina buskar så nu har jag dubbelt så många buskar som förra året.

MVH Magnus G smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon