Full version: Rosorna tar sig inte
ant
Jag är nubörjare på trädgård, men har i vart fall planterat rosor (Sympathie) som nu tycks dö för mig - de tar sig inte och de få blad som finns på planorna har nu gulnat bort. Dessutom är kvistarna gråbruna nu (endast en kvist har kvar sin gröna färg, men det känns som en tidsfråga innan även de blir gråbruna).

Jag bor i södra Norrland.

(Skulle själv gissa att den regniga sommaren möjligen gjort att marken är för blöt så att plantorna ruttnar ????)

Är det kört nu för dessa plantor, eller kan jag vidta någon åtgärd?
Åsa, mälardalen zon 2
De kan nog kanske ha det lite för blött, tror inte det är så enormt mycket man kan göra, kanske göra en upphöjd rabatt och plantera dem där, men har kvistarna börjat förlora sin gröna färg kan det vara för sent.

Annars får man nog avvakta och se hur det blir nästa år.

Förresten fungerar Sympathie i Norrland trodde den bara var härdig till zon 3-4. Vi hade den vid förra huset och den frös ner varje år helt trots att det bara var zon 2, men den tunga lerjorden kanske hjälpte till med den saken.
ant
Det kanske bör tilläggas att
jag bor efter södra norrlandskusten, dvs zon 4
kerstin z5-6
jag gissar på dålig kvalite -gå tillbaks med den om den är köpt i år dvs tag med kvitto om du har kvar det o begär en ny ..
Gräv inte upp den ! de kan vilja komma o titta .

rosor brukar inte ruttna så lätt ...

Ta en titt på de kanadensiska klättrarna som är lite mer växtvilliga i z 4-6
Nån finns i mittt album fler kommer smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon