|
abborrmaster
08-02-2003, 22:52
dum fråga kanske, men jag e ung o dum... Så... vad har man för växter för grönt, rött och svart te? Vad ska jag odla?  /Simon
Åsa, mälardalen zon 2
08-02-2003, 23:05
Grönt te = unga blad Camellia sinensis Svart te = jästa blad av Camellia sinensis Rött te = Blad från växten Aspalatus Linearis (Rooibos bush) http://www.rooibosltd.co.za/the_story_rooibos.htmhttp://www.kobbs.se/bsmsite/faktfram.html
abborrmaster
08-02-2003, 23:13
jaha... Så det blir smaklöst te om jag vill ha vanligt grönt/svart te.... så tråkigt.
/Simon
Ingrid på Västkusten
09-02-2003, 00:27
Eller så gör du som man gjorde förr i te-rqnsoneringens tidevarv. mjölkörtsbad lätt stötta och jästa smakar precs som svart te!
Hälsar ingrid
PS Det finns hur mkt te-växtersom helst att odla!!!!
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 09-02-2003, 00:27) PS Det finns hur mkt te-växtersom helst att odla!!!! Ja. plantera en vinbärsbuske t.ex. så får du blad till gott vinbärste + goda bär till sylt, saft, gelé m.m.
abborrmaster
09-02-2003, 01:21
jag har flera vinbärs och krusbärsbuskar o hela paketet.... Och jag vet att det går o blanda in nästan vad för blad som hellst!
Hade det som en liten hobby förut... men jaja det var grundteerna som...
Men tack =)
/Simon
Ingrid på Västkusten
09-02-2003, 12:18
Vaddå grundteer? Svart och Grönt te är ju bara EN te-tradition av många. Många har helt annan 'stomme' i sina teer. Pepparmynta&Salvia ger ett himla gott te t ex. Och smaken har inget at göra med köpe-teerna. Det finns faktiskt enhel del växter man kan odla som smakar te (inomhus då) - mn somitne är C sinensis.
abborrmaster
09-02-2003, 12:56
men asså... Jag vet typ alla de där bladen o sånt som man inte odlar för te i första hand... Allså typ äppelte och svartvinbärste... Men finns det plantor som odlas i syftet THE och THETS IT? ...i såfall kommer jag odla det!  ... /Simon
Ingrid på Västkusten
09-02-2003, 13:45
Javisst :-)
Lindblommor t ex ger världens godaste te, Fläder, alla sorters pepparmyntor i hela världen, temyntor, etc etc. De indiska och kinesiska te-traditionen är ju mkt med c sinensis, men t ex i Sydafrika är det Rooibos som gäller. Nu går nog intedet allt odla här :-)
Detta är vad jag kan komma på i en hast - det finns ju tonvis mer,
Hälsar ingrid
abborrmaster
09-02-2003, 13:56
okej.. då går vi i detalj på det där då.... Fläderblommoerna/bladen tjuvar jag från grannen...
Lindblommor köper jag väl frön till isåf... Samma sak med pepparmyntan!
Rooibos e ju verkligen sketagott!!!! Gåre inte att odla alls im schweden?
/Simon
Ingrid på Västkusten
09-02-2003, 14:01
Mig veterligen itne men Du kan ju prova - experimenterande individ som du är :-) själv behöver jag allt plats till min 26 sorters chili åsså har jag itne sått de 15 kvarvarande - jösses ,-)
Rooibos-te används ju som buljong också och itne bara te - skojigt va!
Själv är jag väldans intresserad av allt ätligt :-) och teväxter absolut!
Hälsar ingrid
abborrmaster
09-02-2003, 14:08
abborrmaster
09-02-2003, 20:20
hittade pepparmynta på impecta men nåt annat av de där hittade jag inte! VAR VAR VAR VAR VAR?
/Simon
Simon, annonsera efter rotsticklingar här på odla. Så gör jag när jag vill ha tag i nå´t, & dessutom får man trevliga kontakter på köpet. Pepparmynta i fröform är INTE pepparmynta, vad företaget än skriver. Snarare ngn variant av grönmynta etc, eftersom pepparyntan är steril & måste sticklingförökas. Chansen att få fram pepparmynta från frö är minimal & det är totalt omöjligt att kunna garantera en hel påse enbart pepparmynta. Fult av impecta att göra så. Trevliga théväxter är: citronkattmynta. äppelmynta, björnbär, blad såväl som frukt, isop, archangelica, kamomill & torkade skal från äpplen & citrusfrukter. Tänk bara på att använda kravodlat för att minimera risken från insektsgifer etc.
Ingrid på Västkusten
10-02-2003, 08:08
De rena myntsarterna är vad fröfirmorna brukar sälja - det ger mynta och tämligen hyfsad sådan. Pepparmynta vet jag itne om det är en speciell art/selektion som kallas - jag kallar 'allt' för pepparmynta eller mynta :-) som tillhör familjen Mentha. Rätt eller fel :-))
Men det är liksom ltie vid sidan av - inget ont om frösådd mynta, men det är ju selektionerna som ju är de goda! Och dem kan man inte så alls - där tigger man rotbitar av hyggligt folk längre fram på våren när pepparmyntan är ur backen.
Själv gillar jag marockansk pepparmyta, eau de cologne mynta, ingefärsmynta, äppelmynta, vanlig aromatisk epparmynta, och vidare i teväxternas värld - citronmeliss har ju en given plats i detta med :-)
Bra ställe för selektioner www.ortagarden.com där kan Du läsa lit eom vad som finns. Japansk mynta är en underbar knivskarp mynta .....själv gilalr jag Saccarimyntan bäst .......sk spearmints är också mkt trevliga. Det finns hur mkt som helst att smaka på och testa i den ljuvliga myntavärlden!
Hälsar Ingrid
PS De sprider sig som f-n s man måste ha dem i ordentligt avgränsade utrymmen.
abborrmaster
10-02-2003, 15:42
okej har ni nåra sticklingar eller  (optimist) men frösådda mynthor måste väl oxå funka till te? och föresten... jag annonserar efter allt det andra på odla.nu tjohejsan då! /Simon
Ingrid på Västkusten
10-02-2003, 20:01
Hör av Dig i sommar - nu är det ju itne tid för sådant - det är ju SNÖ och alla växter sover ;-)
Hälsar Ingrid
Gissa varför mitt nick är mynta...  Jag har ett otal! Mmmmm, myntorna är klara favoriter. Jag gillar oxå de starkare myntorna bäst & spearmintsorterna. Månne det vara barndomens tuggummiminnen som gör sig hörda! Äppelmyntan är härlig den med, särskilt den fina variegerade. Den har jag låtit sprida sig som den själv vill vid växthuset, en härlig kittling med så mycket, både för öga & gom! Äkta de frösådda "pepparmyntorna" (blev själv lurad av lord nelson för många år sedan) blir oftast svagare i smaken & saknar den äkta varans karakteristiska grönsvarta stjälkar & mörka blad... Japansk, DEN tror jag inte att jag har! Menar du att den är ännu skarpare än den marockanska? *känner hur ett lått habegär börjar spira*
Ingrid på Västkusten
11-02-2003, 08:37
Saccari-myntan är i mitt tycke väldans skarp. Japansk är liksom en liten vekling i jämförelse men en god en - det är ju den eteriska oljan ifrån den japanska som finns i bl a tigerbalsam (förutom menthol etc)
Det finns en gubbe i Tyskland som samlar myntor - han har nog allt :-))
Hälsar Ingrid
abborrmaster
11-02-2003, 19:26
CITAT (mynta @ 11-02-2003, 08:01) Gissa varför mitt nick är mynta...  Jag har ett otal! Mmmmm, myntorna är klara favoriter. Jag gillar oxå de starkare myntorna bäst & spearmintsorterna. Månne det vara barndomens tuggummiminnen som gör sig hörda! Äppelmyntan är härlig den med, särskilt den fina variegerade. Den har jag låtit sprida sig som den själv vill vid växthuset, en härlig kittling med så mycket, både för öga & gom! Äkta de frösådda "pepparmyntorna" (blev själv lurad av lord nelson för många år sedan) blir oftast svagare i smaken & saknar den äkta varans karakteristiska grönsvarta stjälkar & mörka blad... Japansk, DEN tror jag inte att jag har! Menar du att den är ännu skarpare än den marockanska? *känner hur ett lått habegär börjar spira* vill du byta mot frön av nåt slag el. liknande? /Simon
Vilken gubbe i Tyskland? *ivrig* finnes det ngn trevlig länk att bekanta sig närmare med denna herre(es myntasamling)?*lee*
abborrmaster
11-02-2003, 21:19
jaja köp och sälj gav resultat så tack för det tipset!
/Simon
Aaah, glömde säga, mästerfirren... U´ve got mail... *ler*
abborrmaster
11-02-2003, 21:45
vadå you got mail?
petra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|