LenaTuring
26-07-2004, 21:22
Har någon här handlat växter utomlands ifrån, och hur brukar ni betala i så fall. Jag är lite tveksam till att använda kortnummer hur som helst. Jag använder mig inte av checkar men funderar på om banken kanske kunde hjälpa till med att ordna tillfälliga sådana för betalning om det nu finns såna.
Jag har köpt med kortet och det har gått bra, de brukar ha s.k. säker förbindelse. Men det förstås, jag köper bara av erkända, välkända firmor.
Annars kan man be banken ordna internationella betalcheckar, men det kostar ju en slant det också.
andreas i uppsala
26-07-2004, 21:52
Jag köpte nu när jag var i frankrike, tre merlot, två lavendelplantor, en trachycarpus takil, en butia capitata, en chamaerops h cerifera. det gick braa hela vägen.Palmerna pch vinstockarna hade jag som handbagage i en stor pappåse. Jag betalade kontant.
När jag köper kläder och annat använder jag kortet.
Inga från Närke
26-07-2004, 23:20
CITAT (LenaTuring @ 26-07-2004, 22:22)
Har någon här handlat utomlands.Jag använder mig inte av checkar men funderar på om banken kanske kunde hjälpa till med att ordna tillfälliga sådana för betalning om det nu finns såna.
Hej
Betalar du vanliga räkningar via internet kan du skaffa dig ett ekort via banken och installera i din dator. Där kan du sätta in exakt den summa som du skall använda och det kan inte härleda till ditt vanliga bankkort. Det lever på sidan om och banken sköter det. Har betalat ett dataprogram till USA på detta viset och det fungerade bra. Detta gäller ju förståss bara om du beställer varor via internett och ska betala hemma. Reser du till en plats och handlar så är det väl VISA-kort som vanligt./Inga
LenaTuring
27-07-2004, 21:38
Tack för era svar, det där med ekort ska jag kolla upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.