Full version: Snygga växter...
adrian
Lite nya fiiiiina blommor.... smile.gif

s.rubr x s. minor

s. Mitchelliana

Darlingtonia

U.Alpina

S:farnhamii
Fenja
Darlingtonian skulle jag vilja klappa på huvudet!! Det är fascinerande växter och ett himla bra jobb du gör.
Mvh
Fenja
jendah
Absolut jätteläckra!! smile.gif

Hörde dig på radion förut! Var kul att höra, låter spännande alltihop!

PS. tack för hjälpen häromdagen, min venus flugfälla verkar överleva ohyran (håller tummarna för säkerhets skull...) smile.gif
adrian
Hej, och tack... smile.gif

Darlingtonia är väldigt vacker växt, påminner lite om en sjöhäst nästan...

(beror ju på hur man ser på den... rolleyes.gif )

Jag berättade aldrig på radion men Liam, en liten kille trillade omkull i mitt "köttätande" träsk samma dag....

Han blev blöt i rumpan och hans mamma fick köra hem honom i kalsongerna.. biggrin.gif.

Det är ju endast fuktig vitmossa däri så både växterna + bebis klarade sig bra... biggrin.gif
jendah
Fuktig vitmossa är ju mjuk och skönt att trilla i så länge han inte blev uppäten så... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Men hur gick det med växterna? ohmy.gif
amaira
Åh vad fina de är, läckra!

"Darling Tonja" inbjuder verkligen till att vilja klappa på huvudet. Är det så hon i första hand ordnar sin lunch? Äter den hand som föder henne, eller vad det heter...

Hoppas du ursäktar att jag ger henne "ett ansikte".

(Om du tar illa upp, tar jag genast bort det!)

yla
vansinnigt söööta blev dom
men som du sa de e kanske bara för att luras så vi stoppar ner handen

men hur kan en såndär växt få ohyra då
kan den inte äta upp ohyran wub.gif

skulle vilja ha en stoooor en
amaira
Oj, jag såg ju inte tungorna! De är nog inte så "rara" som de ser ut, även om de är rara i växtbemärkelse.

De verkar himla glupska, har du gett dem nån mat Adrian! Har du bra "hand" med dem? Gillar dom dig?

(Protestera Adrian, om jag tar mig för stora friheter med dina bilder!)

/amaira
adrian
När Liam trillade dit...
Så klarade sig växterna bra... smile.gif

Växterna tar inte bladlöss, tyvärr....
Alla har vi våra "fiender" vare sig vi är köttätande växter eller "Roundupanvändare"...biggrin.gif

Det finns malar som bygger bo i trumpeter och lever där, det finns en geting sort som lever i trumpeterna och därmed skadar dem...

dessa växter är inte "idiotsäkra" men otroligt vackra och skojiga...

För er som har Quicktime player kan ladda ner en film jag gjort på 3.87 MB...

Sarracenia fångar geting...

Växterna är INTE nåt sätt att försöka utrota insekterna utan ett försök jag vill göra för att rädda dessa undan en total utrotning, samt att man kan lära sig väldigt mycket om naturen genom dessa.. smile.gif.

Vi förstör för mycket...

Utrcularia Sandersonii (sydafrika)

Mina växter från köket får komma ut på balkongen då det är vackert väder...

I dålig belysning så var denna helt grön från början...

KÖTTÄTANDE TRÄSKET:

Denna var angripen av små rackare som sög musten ur den, men idag mår den bra... smile.gif

Svenska sileshår har vuxit upp lite överallt efter sin vintervila i växthuset...

SPP fångar massor av nyfikna insekter...
amaira
De är verkligen fina Adrian!

De är fina i sig själva, men också i din omvårdnad, det märks att du är mycket kunnig.

Heder åt alla som arbetar med att rädda utrotningshotade arter. Och tack för all kunskap du delar med dig av.

Kramisar/amaira.

edit:stafvfel tongue.gif
Fenja
De är jättefina! Är de svåra att ha, kräver speciell omvårdnad och förutsättningar? Jag skulle nästan kunna tänka mig en sådan som jag kan klappa på huvudet..... wub.gif
Mvh
Fenja
adrian
Idag fick jag tillskott i djungeln...

RORIDULA GORGONIAS (Syd Afrika)

Blomstjälken är över 70 cm hög (vill ju inte käka upp pollinatörerna... biggrin.gif )

Sarracenia x courtii (purpurea*psittacina)

I träsket har nästan S:Farnhamiis blomma helt slagit ut...
amaira
Häftigt!
adrian
Glömde denna bisarra variant av Dionaea Muscipula

D. Muscipula Dentata
alex
Förresten, vet du hur t.ex. D. Muscipula Dentata kan slå ihop fällan, vad är det som trycker ihop den?

Tryckskillnader inne i växten?
adrian
Förflyttning av cellsaft till cellerna på bladskivornas utsida...
Då växer den igen...Fort går det... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon