Ofeigur
Nu är vi är där olovandes och bara njuter.....
Vad kan jag odla nu i sep , vitlök har jag förstått, i växthus eller friland?
Finns det något mer.

Min dröm första sommaren är att få flyt på potatislandet,odla sallad, flera sorter,spenat,vitlök.tomater,gräslök och persilja älskar även basilika och squash.
Sen vill jag ha physalis....
Men det är väl vitlöken som ska i nu i höst, det andra får jag vänta med eller?

Det stora landet sa nån att där ska du nu första året enbart ta potatis, det skulle vara för jorden.
Är det sant blir det trångt i växthuset.

Och när i jösse namn gödslar man.....ska jag gödsla både växthuset och frilandet på hösten när det är tomt och sedan sätta vitlöken?

Tacksam för råd.

// Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Ingen brådska med vitlöken än, den får inte spira innan vintern kommer. Jag sätter min vitlök i okt-nov på friland i ett land med bra dränering. Det händer att jag slänger ner LITE gödning + kompost(jordförbättring) på hösten, sätter man vitlöken så sent som jag gör brukar inte övervintringsförmågan påverkas av att jag slängt ner lite gödning. När vitlöken börjat spira framåt våren så slänger jag på mera gödning och sedan vattnar jag vitlöken regelbundet med näring (oftast nässelvatten) + jag lägger på gräsklipp, vitlök vill ha mycket mat.

Om du har tänkt köpa utsäde hos Åke T. som har bra sorter som passar för vårat klimat passa även på att köpa hans häfte om vitlöksodling.
http://www.tomatklubben.se/
Att köpa bra vitlöksutsäde är en engångskostnad, håller du grödan frisk kan du ta eget utsäde sedan.

Jag brukar gödsla det mesta på våren jag har en ganska väldränerad mark att odla i, så kommer det snö lär näring utlagd på hösten urlakas en del när snön smälter.

Angående kökslandet du kan odla exakt vad du vill, du måste inte ha potatis över hela ytan. Ofta brukar det sägas att potatis ska odlas först för att då blir det mindre ogräs, men det är bara om man håller på och kupar noggrant + rensar en del ogräs som det stämmer. En djupgående gröda som potatis luckrar jorden en del men en massa organiskt material gör också jorden lucker och alla grödor behöver inte ha superlucker jord långt nere på djupet.
KURT
Det finns endel sallads och kålväxter som kan sås så sent som i augusti, ev kan man bygga kallbänk som skydd mot tidig frost.
Ingrid på Västkusten
Vad man sår i ASugusti - JO asiatiska grönsaker, feldtsalat för övervintring ( man nallar på hösten och övervintrar för tidig vårskörd innan den går i blom). Så....asiater - Kyona/Mizyna etc etc - se Runåbergs för en GOD och bra lista - Du hinner nog med en rädissådd också skulle jag misstänka!!!! Kryddkrasse med...

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon