Hej alla glada.
Jag behöver lite "klätterhjälp". Jag har två lyktstolpar mot min tomtgräns. Jag vill gärna plantera någonting som klättrar upp på dem. Helst utan linor o.dyl (stolparna är ju inte mina).
Någon som vet något som klättrar fint?
Hej och välkommen hit!
Om det är kommunens lyktstolpar tror jag du gör säkrast i att kontrollera med dem (eller den som äger dem) att det är okay innan du planterar något som klättrar på dem.
Annars klättrar till exempel både klätterhortensia och rådhusvin utan hjälp, men eftersom jag inte vet var du bor så är det svårt att säga om de överlever hos dig. För att kunna ge ett bra svar skulle man behöva veta vilken zon du bor i och i vilken läge (sol/skugga) stolparna är placerade.
Mvh
Fenja
Tack för välkomnandet
Lyktstolparna står längs med en grusväg (dammig). Den ena står i sol så gott som hela dagen, den andra "solar" från middagstid och framåt. Båda lyktstolparna står i mycket utsatta lägen för höst- och vinterstormarna. Jag bor i växtzon I (eller kanske närmare växtzon II - vi bor 90 m ö havet och vintrarna är lite extra bistra *burr*).
Jo, det är kommunens stolpar. Kanhända skulle jag ta och slå en signal och höra vad jag får göra och inte får...
Klätterbenved, Euónymus fortúnei v. radícans
Murgröna, Hédera helix
Bokharabinda, Polýgonum baldschuánicum
är exempel på självklättrande hängväxter som är härdiga i zon I-III.
Men kolla med kommunen, jag har för mig att det diskuterades något liknande för ett tag sedan och att man till och med kunde blir bötfälld i sammanhanget. Möjligen rörde det elstolpar, men kolla för säkerhetsskull så att du inte råkar illa ut.
Mvh
Fenja
Ett ord: Humle
den vissnar ner helt på vintern så stormarna är inget problem
MRLINDELL
27-07-2004, 11:51
Jag får Clematis att klänga på en stupränna med hjälp av att grönt nylonsnöre avsedda för att hänga upp tomater mm. Bara att cirkla runt i en spiral med 10-20 cm mellan raderna och aldrig någonsin fråga kommunen om något ... deras svar vet man redan. Kommunen har sedan inte råd att bråka om en lyktstolpe.
Där jag bor har de planterat humle vid en lyktstolpe. Den växer kanonbra. hela lyktstolpen är grön framåt sommaren.
vildkaprifol växer utan stöd.
MRLINDELL
29-07-2004, 11:35
Jag tycker så mycket om min 'Summer Snow' med 'Rouge Cardinal' att jag ringde runt till olika plantskolor och handelsträdgårdar för att få tag på dem.
Det visade sig som nästan alltid att Funbo Plantskola hade 3 st riktigt fina ex av varje som jag knep direkt. Nu skall hela min Veranda blomma med Clematis, alla här gillar den så varför inte ...
De enda som gnällt i området är tydligen Tela (vem annars) som inte tycker man skall plantera rabatt bakom deras teleskåp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.