Full version: Odlingskärl?
Erika zon 4
Var det inte här jag läste om att odla i lite annorlunda saker? Idag kom jag iaf på en bra (?) idé!
Jag har satt lite Heliotrop-frön i en kokosbollsförpackning. Funkar det bra kan man ju få en bra anledning att äta några fler kokosbollar! wink.gif
abborrmaster
fyfan.... Hahahaha.... Läskit! Kom på extakt samma princip idag med ett jordgubbspaket ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif synkronajsd thinking!!

/Simon
Erika zon 4
(Så det är fler som sitter vid datorn en lördagskväll??)

Oj sjutton, det var läskigt! biggrin.gif Fast jag tror jag håller på min idé, det är godare att äta kokosbollar, jordgubbar får man ju förhoppningsvis i landet i sommar! wink.gif
abborrmaster
jo... jo tyvär är det så och jag tror att det var nåt annat faktiskt men jag komm inte på vad.... =D

/Simon
Betty
CITAT (Erika zon 4 @ 09-02-2003, 00:05)
Var det inte här jag läste om att odla i lite annorlunda saker? Idag kom jag iaf på en bra (?) idé!
Jag har satt lite Heliotrop-frön i en kokosbollsförpackning. Funkar det bra kan man ju få en bra anledning att äta några fler kokosbollar!  ;)

Jättebra ursäkt, hurra för dej!!!
Tyr
Se där har vi ideer, smart!

Jag behöver djupa kärl. Förslag?
abborrmaster
tyr, genomskinlig soptunna kanske... smile.gif fast locket e ju lite platt... i mindre skala e tomatkartongerna avsevärt djupare!!

/Simon
trientalis
Jag brukar använda mjölkkartonger. Kan klippas av till önskar höjd + förstås några dräneringshål i botten. Utmärkta vid omplantering när plantorna vill ha lite mer jord.

Lena

rolleyes.gif rolleyes.gif
abborrmaster
mjölkkartonger e ksitbra fast det har ju inget "tak"

/Simon
e_sedell
smart idé!! Både billigt och finktionellt, fast det är kanske inte helt optimalt med den där upphöjningen.
Smulan
Om ni köper en meny på McDonanalds eller liknande ställen, så ta den största muggen. Det blir fina odlingskärl, bara göra några hål i botten med gaffeln och ställa på fat.

// Smulan
mynta
"Tak" till mjölkartonger gör jag av vanlig hushållsplastfolie. En nål fixar andnigshål! smile.gif
yla
jag har börjat använda mina ost o margarin byttor

klipper ett hål i botten (ovalt) lägger tillbaka "hålet" överlappande
ställer "krukan" på locket o vips kruka me FAT jämra billigt o bra.
jag hade inga krukor o nöden e uppfinningars moder wub.gif wub.gif

sätten är ju många o de där me mjölktetror verkar smart smile.gif laugh.gif
e_sedell
jag kör med vanliga VeFi 8, köpte 1 000 i den stoleken och ca 200 runda i olika storlekar från min skola. Jag betalade bara 100kr. Ibland är det bra att ha god hand med lärarna =)
Nenna vid mälaren
2 dl juicepaket kan man ha till mycket. Jag sår enligt samma princip som för mjölkkartonger. Bra att ha när krukorna tryter. Funkar dessutom bra som färskvattenkälla till ungarnas kaniner när det är kallt- frys och servera en klamp. rolleyes.gif
Birgitta i Mora
Tomma lösgodislådor brukar affärerna skänka bort ibland. Och jag är snabbt där och plockar till mig! smile.gif De är bra till jättemycket. Gör hål i locken så blir det riktiga miniväxthus. (Jag har också använt dem till "betongplatt-formar"....Kanonbra!)
e_sedell
från det ena till det andra. - är det svårt att göra betångplator själv? Jag behöver ganska mycket till våran nya uteplats och lite gångar. De är ju jättedyra ju...
Eva i Skåne
Göra egna betongplattor ska du nog slå ur hågen Erik. Det blir nog lika dyrt och jag tror aldrig du lyckas på dem jämna. Du säger ju att du ska ha många. Vilket slitjobb sen!
Titta istället på begagnat-annonser, vissa säljer ganska dyrt, men ibland kan man göra fynd. En del skänker t o m bort bara man hämtar, men då ska man vara vaken tidigt och läsa tidningen direkt på morgonen smile.gif annars är chansen snabbt borta. Börja titta redan nu råder jag dig. Ju närmare sommaren man kommer ju större är efterfrågan och kanske också priset.

Lycka till wub.gif

----------

Jag tänkte på en sak till.
Sätt in en annons själv. Kolla med dina föräldrar om ni inte har gratisannonser. Det har många dagstidningar. Skriv sen att du är en fattig student med stort trädgårdsintresse och fråga om någon har plattor att skänka bort. Det finns många godhjärtade människor så kanske någon nappar smile.gif smile.gif
e_sedell
ja gratisanonser har vi. Men det känns fel att tigga, men det är klart... kanske man skulkle pröva.... rolleyes.gif
Eva i Skåne
Jag skulle inte tolka det som tiggeri om jag läste en sån annons. Det kan väl vara värt ett försök....
e_sedell
men birgitta i mora har ju gjort egna, och vi har gjort det på skolan. Jag har inte testat själv än, men det kommer nog i 2:an!!!
Birgitta i Mora
Jätteenkelt är det att göra egna betongplattor! Skapligt jämna tycker jag nog de är. Och inte blev det dyrt inte!

Egna betongplattor.

Fast en väääääldig tid tar det att få ihop till en gång. wink.gif
e_sedell
kan man använda burkarna igen?
Birgitta i Mora
Visst. De går att använda många gånger!
Jag brukar olja in burkarna först, med vanlig matolja, så lossnar de lättare.
e_sedell
hur mycket tjänar man på att göra själv?
Birgitta i Mora
Ja, det har jag ingen aning om! Jag gjuter inte själv, för att tjäna pengar på det egentligen. Men man får ju väldigt personliga plattor! rolleyes.gif
Jag tror i alla fall att det blir billigare än köpta. Då blandar jag cementen själv och sand har jag också redan att ta av.
Det är klart... ska man räkna tiden det tar att gjuta....då blir det inte billigare förstås.
e_sedell
nej tiden får man alldrig räkna med när man gör någonting själ nu för tiden. Det är nog värt ett försök tror jag, får se vad far min säger...
Eva i Skåne
Jag är nyfiken Erik. Har du börjat göra plattor? Jag tror fortfarande det är ett för stort jobb om man ska ha många och vill ha dem klara till sommaren.

Har du provat att annonsera?

Jag tänkte på dig idag när vi hämtade drygt hundra plattor från en "bekants bekant".
Hon var sååå glad att någon ville ha dem och nu slapp hon sätta upp lapp på Ica och vänta på att någon skulle höra av sig. Hon var rädd att inte ens bli av med dem när hon skänkte dem utan var orolig att behöva köra dem till tippen själv.
Hannele
Där dom sälger plattor, kan dom även sälja "spill", lite defekta eller nåt... Kanske dom kan duga? Gårda-Johan på Hisingen säljer sånt... när jag skulle ha plattor under mina bikupor.
e_sedell
Nej, men det ska bli någon gång i sommar. Har inte haft tid än............

Ja det skulle dom, men det brukar ju inte finns så många.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon