Full version: Örtoljor
Ätlig trädgård
Hallå!

Jag sitter här med två vackra glasflaskor och massa örter och är sugen på att göra smaksatta oljor att kunna ha i maten sedan.
Vilken olja ska man ta? Olivolja?

Om jag vill "lägga in" mina chilisar, hur gör jag det på bästa sätt?

Jätteglad för lite tips!

smile.gif
Annica i Sörmland
Tror att du är på rätt spår med olivolja. Har för mig att det är vad de brukar använda i alla matprogram på TV. Skulle inte förvåna mig om det finns tips att hitta på nätet.. På fler ställen än odla, alltså! tongue.gif ICA brukar ha mycket skojigt på sin hemsida. Sen kan du säkert hitta förslag i nån bok, endera genom att traska in på biblioteket eller också nån trevlig bokhandel. Själv vill jag gärna äga "bra-att-ha"-böckerna.... biggrin.gif
Fenja
Olivolja är den matolja som är stabilast - som håller sig längst. Det går att använda andra med men de har en kortare hållbarhet innan de härsknar. Prova också att smaksätta vinäger med örter, det är perfekt till både salladsdressingar och matlagning. Välj den vinäger du tycker bäst om, jag använder oftast balsamvinägern som har en rund smak. Ställ oljan/vinägern med örterna i ett soligt fönster i cirka tre veckor, skaka dem ofta, sedan silar du bort örterna och förvarar kallt.
Mvh
Fenja
Ätlig trädgård
Tack för era svar!

Ska försöka med olivolja.
Balsamvinäger är den svarta eller hur?
netaave
Prova också med kallpressad rapsolja, den slår olivoljan med hästlängder i både smak och användning tycker jag.
myskmadra
Om man vill prova att göra massageolja med till exempel lavendel i, vilken olja är då lämplig? huh.gif
Fenja
Kallpressad olivolja, den är stabilast, har längst hållbarhet alltså. Men det finns också färdiga massagebaser som du bara kan tillsätta doft- eller annan verksam växtolja till.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon