Full version: Potatisblomma
ogräs
Hej trädgårdsvänner!
Besökte Häringe slott för en tid sedan. Där fanns en underbart vacker växt i nästan alla amplar och krukor. Den såg mycket bekant ut, men ändå inte...
Talade med "blomsteransvarig". Hon berättade att den hette potatisblomma, eller solanum jasmin, något. Plantorna hade inköpts från någon grossist. Trots den tråkiga väderleken var plantorna jättefina. Har "småsökt" på nätet men inte hittat fröer till denna blomma. Det kanske är knölar? Är det någon som vet?
Tacksam för svar.
Ogräs
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar vara Himmelsögat som brukar kallas för potatisblomma ute i handeln men den heter Solanum rantonnetii.

De finns också en Solanumväxt som heter Solanum jasminoides och det var nog troligtvis denna du såg, vet inte om den har något svenskt namn:
http://images.google.se/images?q=solanum+j...8&start=20&sa=N

Båda dessa solanumväxter kan övervintras svalt men frostfritt de är fleråriga.

Dessa fleråriga Solanumväxter brukar vanligtvis förökas med sticklingar inte frön.
Fenja
Solanum jasminoides

hittar du i många blomsteraffärer och handelsträdgårdar, den är inte särskilt ovanlig.
Mvh
Fenja
ogräs
Hej Åsa!
På bilden du länkat såg växten mer lila ut än den som jag såg på Häringe, men namnet stämmer nog. Tjejen som köpt in potatisblommorna hävdade att det var ettåringar, men hon kan säkert ha fel. Då återstår kruxet med att få tag på sticklingar!
ogräs
ogräs
Tack för hjälpen!
Jag ska undersöka blomsterhandlarna i min omgivning. Fenjas bild stämmer bra, förutom att blommorna inte "hänger".
Ogräs
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon