evarina
Hejsan!
Jag och jag tror fler med mig skulle bli jätteglad om folk som lägger in bilder på spindlar, ormar etc skulle kunna skriva en liten hint om det i rubriken så slipper vi som får ångest av sådant öppna de trådarna.

T ex (utan att någon tar illa upp) rubriken "vem är detta?". Kan man inte skriva att det handlar om spindlar. Höll på att få en hjärtaattack när en stor spindel plötsligt fyllde upp skärmen här hemma.

(Sedan var det säkert inte någon stor spindel, men närbilden gjorde den enorm).

Tack! wub.gif
/E
Fenja
Jag kan hålla med dig! Inte så att jag direkt har ont av att se dem på bild, men jag har svårt att förstå fascinationen att macrofotografera sådana otäckingar...
Det gjordes ett försök att starta en "Insektstråd" nyligen som skulle kunna fungera som ett uppslagsverk och det är ingen dum idé alls. Kan inte ni som gillar insekter hålla er till den? Insekter med mera
Mvh
Fenja
amaira
Jo, självklart!

Jag ska vara mycket tydligare i rubrikerna hädanefter. Ber tusen gånger om ursäkt om jag ligger bakom att någon mår dåligt.

Det är många som har svårt för insekter, ormar, osv - det ligger ju i våra gener att "akta oss" för såna kryp.

/amaira.
Inga från Närke
CITAT (Fenja @ 27-07-2004, 12:20)
Det gjordes ett försök att starta en "Insektstråd" nyligen som skulle kunna fungera som ett uppslagsverk och det är ingen dum idé alls. Kan inte ni som gillar insekter hålla er till den? Insekter med mera
Mvh
Fenja

Håller med tidigare men jag har ytterligare en önskan.
Kan ni inte bara tala om att ni har bilderna i ert album och möjligen lägga in en bild, det blir så långa sidor att bläddra och det tar mycket utrymme.
Ni som tar bilderna på insekter m.m. är förbaskat duktiga, jag föreslår att ni går längre med dessa bilder, en utställning eller så.
Kanske skapa ett utställningsfotoalbum gemensamt kanske utan inloggning och lösen. Kolla det med Ingmar. /Inga
amaira
Hej Inga!
CITAT
Kan ni inte bara tala om att ni har bilderna i ert album och möjligen lägga in en bild, det blir så långa sidor att bläddra och det tar mycket utrymme.

Nu förstår jag inte.

Om vi (jag i alla fall) bara är tydlig i rubriken, så tar ju trådar här, inget utrymme från någon annan, och ingen som inte vill behöver bläddra i dessa trådar!

Kan inte vi som vill, få ha våra insekter, och våra trådar, och våra frågor, och våra samtal, och våra bilder, om dom - dom finns ju i alla fall i trädgården... (det är ju ett trädgårdsforum)

Jag håller mig på "småprat" och låter de (kanske mer) seriösa trädgårdsmänniskorna få ha de andra avdelningarna i fred.

Jag kan inte se att jag "stör" genom att skriva som jag gör, och visa mina bilder på det viset som jag gör.

Låt bli mina trådar bara, så är saken ur världen.

Kramisar från amaira smile.gif
pejori
CITAT (amaira @ 27-07-2004, 16:56)
Hej Inga!
CITAT

Nu förstår jag inte.

Om vi (jag i alla fall) bara är tydlig i rubriken, så tar ju trådar här, inget utrymme från någon annan, och ingen som inte vill behöver bläddra i dessa trådar!

Kan inte vi som vill, få ha våra insekter, och våra trådar, och våra frågor, och våra samtal, och våra bilder, om dom - dom finns ju i alla fall i trädgården... (det är ju ett trädgårdsforum)

Jag håller mig på "småprat" och låter de (kanske mer) seriösa trädgårdsmänniskorna få ha de andra avdelningarna i fred.

Jag kan inte se att jag "stör" genom att skriva som jag gör, och visa mina bilder på det viset som jag gör.

Kramisar från amaira smile.gif

fota du vidare biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
jag tycker för min egen del att det är jättetrevligt att få se och samtidigt lära mej en del om dessa varelser wub.gif wub.gif
(tack Åke och Olle) smile.gif smile.gif smile.gif
Inga från Närke
CITAT (amaira @ 27-07-2004, 16:56)
Hej Inga!

Nu förstår jag inte.
Kramisar från amaira  :)

Det var inte meningen att någon skulle ta illa vid sig men det finns ju som Fenja skrev en insektstråd som ni kan använda. Sedan är jag personligen inte berörd utan tycker det är intressant att se era bilder men man kan ju se alla i era album också eller hur?
Jag skrev ju att det var underbara bilder och visst ska ni ha era insekter kvar det var inte så jag menade.
Det jag menar med utrymme var att det tar ju mycket plats i Odlas server med alla dessa bilder och när man vill bläddra och se tar det också tid. För ett bra tag sedan var det prat om detta med mycket bilder stora och små att det tar plats men det kanske ni inte kommer ihåg. Jag kommer inte heller ihåg hur länge sedan det var men det blev stoppat av Ingemar.

Jag hoppas att du (ni) fortsätter att ta era underbara bilder det var inte så jag menade men de kanske hör hemma under Insektstråden så behöver ni inte heller komma ihåg att skriva speciella rubrik utan bara spinna på. De undviker ju den tråden automatiskt då som INTE vill titta. / Inga
Fenja
För alla eventualiteter skull vill jag säga att jag också tycker mycket OM dina och andras macrofotade blommor och växter. Det finns några mycket duktiga fotografer här på Odla. Jag har som sagt var inte ont av insektsbilderna, men det finns så mycket trevligare saker att titta på. Din mingeltråd Amaira är ett bra exempel, även om det smugit sig in någon "otäcking" där också. Så sluta för guds skull inte att lägga in alla era kanonbilder, men låt det gärna framgå av rubriken när det inte är växter...
Mvh
Fenja
Gossen Ruda
Jag tar åt mig uppmaningen och skall varna i fortsättningen. Ser dock ett problem i att jag gärna vill skriva en liten berättelse där lite av varje ingår. Nu missar ni ju alltihop. sad.gif Personligen tål jag att se allting(nästan) och har lite svårt att förstå hur man kan må illa av att se en bild av en spindel. Däremot vet jag att många har fobier och skall inte försöka att vara lustig över detta faktum. Nu tar inte mina bilder plats på Odlas server, mina bilder ligger på en av mina hemsidor.
Copycat
Men Inga, om jag vill ha ett svar på en fråga om just MIN insekt, så är det inte säkert att jag får ett svar. det man ju uppfattas som att insektstråden är till för just det du beskriver, samla insektsbilder. Vi som har frågor om våra kusar? Vart ska vi vända oss då? unsure.gif
Inga från Närke
CITAT (Copycat @ 27-07-2004, 18:51)
Men Inga, om jag vill ha ett svar på en fråga om just MIN insekt, så är det inte säkert att jag får ett svar. det man ju uppfattas som att insektstråden är till för just det du beskriver, samla insektsbilder. Vi som har frågor om våra kusar? Vart ska vi vända oss då? unsure.gif

Nu är det jag som INTE förstår.

Varför får du inga svar om du lägger dina inlägg, bilder och frågor under tråden Insekter med mera. Det kan ju inte vara mitt fel eller hur. Borde bli mera svar där eftersom de som kan, vet och är intresserade för denna tråd borde väl kunna svara där lika bra som i småprat annars tycker jag det är konstigt.
Jag råkade bara ha en åsikt som några till hade men de tycker jag inte står för sin åsikt, jag har tyvärr inte lika många inlägg på Odla så då blir det genast mothugg.
Men nu tycker jag det är slutpratat om denna punkt. Gör som ni vill.
Tack för ordet /Inga
andreas i uppsala
kan man inte bara skapa ett djur och insektsforum, så slipper alla känsliga alla läskiga insekter som är mer rädda för oss än vi för dem. Undrar hur det känns att få en enorm stor grje över sig och sedan kommer en blixt. Det skulle nog inte vara särskilt kul tongue.gif
Saiai
Jag gillar inte heller bilder av spindlar, men bara för att du nämnde det, var jag tvungen att kolla tråden "vem är detta".... Hujedane...... Jag har inte tänkt på det, men såklart det finns människor som inte gillar bilder av lurviga larver (som jag är hysteriskt förälskad i) och har kanske skrivit rubriker i syfte att väcka nyfikenhet att öppna inläggen... Men med en liten underrubrik som "larvig" kanske man får en hint om vad t ex Sven-Arthur är.... smile.gif Spindelbilder kommer jag nog inte att lägga in, men jag ska varna för alla inektsinlägg i fortsättningen. Själv gillar jag inlägg med bilder, men när man har album på odla kan man gärna hänvisa till dom om det underlättar för servern....
Copycat
Nej, nej, snälla Inga. Ta det inte så. Jag menar bara att det kan ju faktiskt finnas andra som tycker som du, att det tar en evighet att ta sig igenom tråden för alla bilderna. Dom går nog inte in på den tråden för att se om det är något som någon undrar över. Men du har helt rätt i att man kan ge en klar vink om vad som döljer sig bakom en tråd, för att undvika att någon får en hjärtattack. Antal inlägg och mothugg håller jag inte med om, alla har rätt att ha en åsikt. Men jag undrade bara VAR jag skulle ta vägen med mina frågor. Varför inte mötas halvvägs? Den som har en "läskig" bild i en tråd ska tala om det tydligt i rubriken. Då borde väl alla vara nöjda, eller? unsure.gif
Lena N
Kan ju bli klumpigt och inadekvat med alla kryp i samma tråd. blink.gif

Jag föreslår att när man öppnar en ny tråd med bilder på "otäckingar" så ska man alltid använda underrubriken "insektsvarning".

Men den som öppnar en tråd kan ju inte förutse om senare inlägg kommer att innehålla insektsbilder. Går det att lägga till en underrubrik senare?? wink.gif
*Felix matte*
Insekter i allmänhet och spindlar i synnerhet har fått mig att rysa av skräck! Jag har inte ens klarat av att ha en tidningssida öppen där det funnits bild på spindel. Jag har noga aktat mig för att vidröra någon del av bilden/sidan... till och med så har jag en del gånger gråtit hejdlöst för att jag inte klarat av att vända blad bara för att bilden suttit längst ut i kanten.

Nu har jag... mycket tack vare bilder här på Odla ( Tack alla ni som lägger in bilder!)... fått mod att se och ingående studera äckliga spindlar och andra smådjur och Tack o lov så har jag (tror jag) kommit förbi min fobi för nu kan jag till o me sitta och studera spindelnät och fångster som sitter i näten på min altan... Vem kunde väl tro att jag skulle nå så långt... inte jag!

Yngsta dottern som har svår spindelfobi har börjat kika på bilder här på Odla... Än har hon inte kommit lika långt som jag men jag tror fullt och fast att hon precis som jag kan bearbeta sin fobi och så småningom leta efter bilder på åttafotingarna wub.gif
andreas i uppsala
Felix matte,jag trodde inte du var rädd för något med tanke på att du bor i Kiruna(vanligtvis riktiga vikingar) Ska man vara rädd för spindlar ska man bo uppe i norr
amaira
Du är MODIG Felix matte, det har jag ju skrivit förut.

Vill inte gå in i debatten här.
Jag har mailat "Ingemar" och frågat om servern blir för belastad.

Människor är olika, och har olika smak. tycke och rädslor. Och alla har rätten att uttrycka det.
Ingen ska behöva må dåligt eller få en hjärtattack, för min del har jag redan sagt att jag ska vara tydlig med varningar i fortsättningen.
Sedan vet jag inte vad jag ska tillägga mer.

kramisar wub.gif /amaira.
Inga från Närke
CITAT (Copycat @ 27-07-2004, 21:41)
Nej, nej, snälla Inga. Ta det inte så. Jag menar bara att det kan ju faktiskt finnas andra som tycker som du, att det tar en evighet att ta sig igenom tråden för alla bilderna. Men jag undrade bara VAR jag skulle ta vägen med mina frågor. Varför inte mötas halvvägs? Den som har en "läskig" bild i en tråd ska tala om det tydligt i rubriken. Då borde väl alla vara nöjda, eller? unsure.gif

Hej igen
Tänkte inte skriva mera om denna fråga men kan inte låta bli.
Det kanske inte tar så stor plats på servern men ju fler bilder man lägger i inläggen tar det längre tid ladda ner o.s.v. Det finns de som citerar med bilden en gång till, det kanske är lite onödigt att ta med bilden igen tycker jag.
Man kanske inte behöver 3-4 st bilder i inlägget uppifrån,underifrån m.m. utan bara 1 st och hänvisa till sitt album eller hemsida för resterande bilder.
Jag personligen har ADSL men tycker att på sista tiden har det gått långsammare att ladda inlägg m.m.
Vi kan gå halva vägen men jag vidhåller fortfarande som Andreas i Uppsala att öppna en nytt forum för Djur och insekter (men att man även där varnar) eftersom ni som fotograferar tar så underbara bilder att många vill se dem och sedan i Småprat ge en vink om att det finns bilder m.m. i detta forum om man nu inte tycker att svaren dyker upp lika bra som i småprat.
Jag hade en väninna en gång som kollade mina LP-skivor och kom till en med bild av en orm på fodralet, hon kastade alla skivorna på golvet och rusade in till sig, vi bodde mitt emot varandra så jag vet hur jobbigt det kan vara om man har fobi för någonting. Det är ju något man inte kan rå för och väldigt hemskt för dem som lider av detta. /Inga
*Felix matte*
He, he Andreas... jag har syrror (tre stycken) i din stad och de är alla behäftade med Spindelfobi... Summa summarum... Det har inte med hemort att göra huruvida man lider av spindelfobi eller inte. Tyvärr! sad.gif
*Felix matte*
CITAT (amaira @ 27-07-2004, 22:24)
Du är MODIG Felix matte, det har jag ju skrivit förut.

Tack Amaira, Oldwolfie och alla andra som bidragit med spindel och andra "småkrypbilder!:wub:
Känner mig nästan som Hulken nu när jag så gott som obehindrat kan kika på bilder som nyss var alltför otäcka att se.
yla
Jaa hur har vi nu kommit överens måntro
fick vi fortsätta me bilderna eller inte

jag förstår verkligen alla med fobier o blir glad av att du
Felix matte har kommit över en bit av dina fobier
o de e ju så att om man konfronterar fobier så kan man kanske komma över dom

nå om jag nu läggger in spindelbilder aller andra "otäckingar" så ska jag varna jag lovar

förresten kan jag varna att de finns en kopparödla på min dagens på hemsidan,,så att den som kollar vet om det wub.gif hmm

hoppas att alla får bredband snart så har vi kommit en bit på väg va det gäller nedladdningstider
jag har förståelse för att dom som sitter på modem blir tossiga av alltför mycket bilder,,,men jag kan inte hjälpa det jag älskar alla bilder som finns här o jag gillar skarpt då dom finns med i tråden,

nå kramis på er alla o vi ses
undras om jag la in nåt hemskt idag mmmmmm nej bara blommor tror jag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon