mimsen
Jo, mitt nyvunna trädgårdsintresse gör att huvet konstant snurrar av frågor... Just nu är det mina japanska aklejor som bekymrar mig (Aquilegia flabellata-hybr 'Ministar'). Bladen håller på att vissna, det blir alldeles bronsfärgade och torra. Ska de bli det redan nu eller har jag gjort något fel? De bor i mitt stenparti, står ganska soligt och har fått en blandning av planteringsjord och gödslad torv tillsammans med den sandiga befintliga jorden vid planteringen.

Fråga två. Jag har plockat några frökapslar och tänkte dra upp flera aklejor. Är det någon som har några bra beskrivningar på hur man gör på bästa sätt? Ska man göra det redan nu? I krukor eller direkt i stenpartiet?

ps. Vad är det för växtzon i Huddinge måntro?
kristerh
Det är helt normalt att de vissnar ner, mina japanska har redan vissnat ner och torkat sleep.gif de vissnar ner när de blommat och fröerna är klara.
Jag brukar låta dem fröså sig själv, annars kan du strö ut fröerna nu där du vill ha dem, jag tror inte att de gror innan nästa vår, jag tror att de vill ha lite vinterkyla för att gro.
Huddinge bör väl tillhöra växtzon 2 tror jag eller någonstans mellan 2-3,
krister
Ann-Britt
Aklejorna klarar sig alldeles utmärkt själva (nästan FÖR bra), så Du kan låta dem fröså sig själva. Kanske den japanska är lite svårare än "vanliga" aklejor, men de kommer också - se bara till att Du inte rensar bort de små plantorna nästa vår!
Ann-Britt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon