Full version: Clematis
Lady Hamilton
Hej! Jag planterade en Jackmani clematis för 3-4 år sedan, den växte normalt och blommade snällt. Men ifjol fick den nog en "hjärnblödning", började att växa "över alla bredder" och blommade först med vita blommor och sedan med lila blommor. Är det vanligt att det kan bli så här?
I år har jag haft fullt sjå att hålla den där den ska vara, den vill sprida sig otroligt mycket. I fjol tog min granne några skott och nu blommar den vitt, vi får väll se om även den blir 2 färgad
Hör av dig du som kanske vet något om detta fenomen
Hälsningar Hammis wacko.gif laugh.gif wacko.gif
Lady Hamilton
Är det verkligen ingen som vet eller har någon aning om detta fenomen??
SNÄLLA svara, jag kan inte vara den enda som har råkat ut för detta
Hälsningar Hammis
Gunvor Nilsson
Ingen aning - har inte hört talas om fenomenet. Jag har haft två Jackmannii i "en herrans massa år" och dom har inte skiftat färg.

Kan det vara så att den är ympad (?) eller förädlad på något annat sätt på en annan clematis och att den sen återgår till den ursprungsväxten och inte vet vilken färg den skall ha? Det finns ett svenskt clematissällskap, tag kontakt med dom och fråga om dom vet.

/Gunvor
Lady Hamilton
Tack så mycket Gunvor! Jag skall höra med dem, hade ingen aning om de fanns.
Hälsningar Hamilton rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon