Full version: Blå bergsvallmo
Copycat
Jag har idag fått frön från en Odlamedlem av Blå bergsvallmo. Hur ska jag nu gå tillväga? Ska jag så fröerna nu eller senare? Ska jag sätta ett frö i varje kruka eller ska jag så alla i en större låda? Jag längtar redan efter första blommningen, när kan den komma, nästa år eller året efter? Hua, många frågor på en gång. Tacksam för ett så utförligt svar som möjligt. wub.gif
Viveka
Om man sår dem direkt på hösten har fröna mycket hög grobarhet. Du kommer att få massor med småplantor, men de är svåra att övervintra om man inte har växthus, och det är väldigt frustrerande när huvuddelen av ens mödosamt skolade plantor går ut.

Väntar man till våren är grobarheten betydligt lägre, men eftersom fröna är små och man ofta har många spelar det inte så stor roll.

Jag har prövat båda varianterna, höstsådd gav det bästa resultatet för mig. Hade hela trädgården full med blå Meconopsis några år efter den sådden. Tyvärr är de väldigt kortlivade, så om de inte gillar ståndorten tillräckligt för att fröså sig själv blir det en kort glädje.

De blommar oftast andra året efter sådd. Det sägs att om man klipper bort stängeln innan knoppen slår ut är det större chans att plantan blir långlivad. Annars dör de oftast efter blomningen.

Men det är svårt att förmå sig till att vänta det där extra året... Har man många kan man ju testa med hälvten och ändå få lie blomning året tidigare.
kristerh
Ett tips som viveka var inne på; jag har några blå bergsvallmo som jag brukar klippa bort fröhuset på varje år direkt efter blomningen och de kommer tillb varje år, de är inne på sitt 4:e år nu rolleyes.gif
krister
kerstin z5-6
I z 4-7 är den blå en fullständigt pålitlig perenn, i söder kinkigare
Vi behöver inte heller ha den i skugga eller surjord den trivs i stort sett varsomhelst och självsår sig ofta-
Angående fröer är de som mest grobara på hösten
Varför inte så halva fröportionen nu i plastlåda -skola ut när de har 2 tre blad och gräv ner byttorna i kallbänk över vintern ,men tillgång till snö är i så fall ett måste -inget strilande vinterregn i flera månader de fixar de inte som små.
Sen kan du så nästa omgång inne i vår om du har tillgång till ett lysrör ?
Fortfarande är fröna rätt färska då och behöver ofta ingen kylperiod
Skulle de vara sega att gro kan en sväng med sålådan i kylskåpet 3-5 veckor få de flesta att gro
De är mycket känsliga för rothalsröta så ingen övervattning!
Skola ut tidigt-avhärda tidigt -plantera ut i rabatt tidigt -de kan vara ganska små, 6 blad eller så och klarar det mycket bra
Att ta bort blomman har ingen som helst effekt på växtens överlevnad -däremot kanske att avlägna fröhuset som krister föreslår
Lycka till smile.gif
Copycat
Tack för alla svar. Om det går lika bra för mig som sist jag fick vägledning av dig, Kerstin, så kommer jag att ha en massa vackra blommor framöver. Föresten, mina Trädgårdsirisar mår toppen. Jag fick till ca 50 plantor, men då vet jag ju inte istället vad det är för färg på dom. Det kommer som en överaskning. Tack snälla du för all hjälp jag fick då. wub.gif
kerstin z5-6
Så roligt att det blev bra -du verkar ha riktigt gröna tummar för iris är minsann inte lätta smile.gif
Det kommer att gå som en dans med vallmoängen -den blå laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Själv testar jag en nu vit sort -blommor nästa år om jag har tur smile.gif
Copycat
Lycka till, till oss då wub.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon