Dessa foton tog jag i juni tror jag det var. Lyckades inte få några bra bilder, men ser den inte mer. Är det nån sorts guldvinge det också?
Skulel vara kul att ha tre sorters guldvingar! Hur många guldvingar finns det? Hur vanliga är de?
Nån som vet? Ruda till exempel, Olle, eller nån...
/amaira
Gossen Ruda
27-07-2004, 19:40
Det ser ut att vara en hane av Violettkantad guldvinge, Paleochrysophanus hippothoê. Hur kan man bara hitta på ett sånt namn? Honan är mörkare på bakvingarna och har mer svarta fläckar på framvingarna.
Vi har 4 guldvingar i Sverige. Violettkantad, liten, violett och vitfläckig guldvinge. Går man över Öresund så hittar man 2 till. Man kan hoppas att dom tar andra vägen.
Den lilla och den vitfläckiga räknas som vanliga. Violett och violettkantad är mer sällsynta och lokala.
amaira
27-07-2004, 20:06
JAAAAAAAA hurra 3 guldvingar hurra
*Felix matte*
27-07-2004, 21:16
Och jag som bara sett Nässelfjäril och en vit som flög alldeles för fort förbi I alla fall så letade jag häromdan och hittade den här sidan med många fjärilar Inte visste jag att det fanns såååå många
LenaTuring
27-07-2004, 21:26
CITAT (Felix matte @ 27-07-2004, 22:16)
Och jag som bara sett Nässelfjäril och en vit som flög alldeles för fort förbi I alla fall så letade jag häromdan och hittade den här sidan med många fjärilar Inte visste jag att det fanns såååå många
Tack för den länken Felix matte, den är nu sparad för kommande behov
//Lena
yla
27-07-2004, 21:30
CITAT (Felix matte @ 27-07-2004, 22:16)
ojojoj vilken massa fjärilar oj de finns ju hur många som helst
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.