Jag undrar vad ni har för erfarenheter av krukmakare, jag har hittat en hos runåbergs fröer och undrar om den är bra, om man vattnar mycket håller ett tidningspapper då? Undrar om man inte kan tillverka en egen på ngt vis, alla svar är välkomna!
krukmakare
Hej!
Jaf har inte provat krukmakaren, men jag har provat att så i toarullar. Det var inge bra, det bara möglade utanpå rullarna och såg väldigt otrevligt ut. Jag gissar att det skulle kunna bli samma om man använder tidningspapper.
Hej Frida och välkommen hit!
I våras, när alla satte fröer, diskuterades olika krukor och metoder att göra krukor på grund av att en del odlare drabbades av mögel i odlingarna. Jag tror att kontentan av dessa diskussioner blev att plastkrukor är bäst, ger bäst plantor pch möglar minst. Sök lite på forumet så kanske du hittar information för jag är ganska säker på att papperkrukor kom upp och fördömdes av någon som provat.
Mvh
Fenja
pepparmynta
27-07-2004, 21:00
Jag har inte provat att göra såkrukor av tidningspapper, men tror att det är helt ok om man tar flera lager av pappret.
Tomma toarullar använder man ofta till sådd av Luktärt eftersom deras rötter är så känsliga vid omplantering.
Man gräver ner rullen med den lilla plantan i vid utplantering.
Sådder ska inte inte vattnas så mycket, inte heller de små "bebisplantorna"
därför funkar det med material av papp.
Toa & hushållsrullar kan man man även använda till att trä över purjolök så att de bleks.
Åsa zon 6
28-07-2004, 21:47
Jag har en "krukmakare" och är jättenöjd. Använder inga andra typer av krukor när jag sätter frön. Det är så otroligt praktiskt! Man har alltid krukor hemma och man slipper diska tusen och en småkrukor när man skolat om plantorna. Jag har inte råkat ut för något mögel, men det gäller ju förstås att se till att det inte blir för fuktigt. Jag har snarare fått se till att krukorna inte torkar ut för fort. (Jag tillhör väl sorten som snarare vattnar för sällan än för ofta.)
Åsa
Har också en krukmakare och är mycket nöjd. Inget mögel i de krukorna som jag fick i toarullarna...
/sollan
Åsa, mälardalen zon 2
29-07-2004, 20:52
Såhär ser Runåbergs modell ut (materialet i krukmakaren är bokträ)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.