|
Enligt Thomas W, så skulle jag ställa min fråga här, där fler läser, så jag testar...
Är lite nyfiken på frilandshibiskus. Har en varm och solig plats där jag skulle vilja sätta en hibiskus (öst-söder).
Undrar om det är någon som har erfarenhet och tips att dela med sig. Höjd, bredd, läge, skötsel m.m.
// Norpan zon1
Jag har en frilandshibiskus i zon 1 som står i en skyddad sydvästhörna. Den står infälld i en en stenläggning på en ynka plätt på knappt 1 x 1 m, men den har ändå lyckats nå en höjd på mellan 1,5 och 2 m och cirka 1 - 1,5 m bred. Hos mig sköter den sig själv... Står på lerjord uppblandad med lite sand och blommar snällt varje år. Tänk bara på att hibiskusens blad kommer sent på våren (nästan sommaren) så den pasar bäst som solitär och inte som avgränsning. Lycka till med din hibiskus!
Tack så mycket ylet! Det känns som det skulle vara bästa platsen att sätta den i min hörna där jag har problem att få andra växter/blommor att trivas. Hihi vad roligt, nu ska jag på hibiskus jakt!! // Norpan zon1
thomaswahlqvist
28-07-2004, 11:42
Jag skall ge dig något att fundera över Norpan......... I går nämde jag att jag hadde tagit ticklingar från en jättestor och fin buske. Den är alltså rotäkta,har egna rötter. De två andra jag har är ympade på någon annan rot, kommer dom att utvecklas olika och/eller kommer vi/jag få passa dom ympade från så kallade rotskott av den andra hibiscusen, roten alltzå. Ölandshälsningar
andreas i uppsala
28-07-2004, 21:04
Frilandhibiscus är långt härdigare än vad som sägs.I Örnsköldsviks ena park finns en. Botaniska trädgården här i Uppsala har en som långt större än vad de ska bli här uppe, egentligen ska de inte gå alls (lol). Botans frilandshibiscus är runt 1.8-2 meter hög och blommar varje år under augusti-oktober.
Jag har två. Även de börjar blomma snart men inte än eftersom att jag inte har dem på en lika soligoch varm plats som Botan har. jag har mina i halvskugga.
De är lätta att sköta.De vill ha VÄRME och SOL och inte alltför våt jord. De blommar på årets nya grenar. En kul sak är att formklippa dem till små träd.
magiana
28-07-2004, 21:40
Oj, vad sugen jag blev! Trodde liksom inte att det var nån ide´att ha en sådan här i zon 3.
CITAT (magiana @ 28-07-2004, 22:40) Oj, vad sugen jag blev! Trodde liksom inte att det var nån ide´att ha en sådan här i zon 3. Samma här!!
thomaswahlqvist
06-09-2004, 19:18
Jag har tidigare lyckats med sticklingar på en blå Hibiskus och har fått höra att jag bara hadde tur. I juli fick jag två stora grenar av en väninna. Jag satte även de grövsta bitarna och har i dag hittat fina rötter även på bitar som var 0,7-1 cm tjocka. Tänkte bara att ni ville veta, alltid kul att dela med sig och lura plantskolan på ett par hundringar. p.s jag använde impectas sticklingshjälp. Det är inte försent om ni vill prova, sist gjorde jag detta i mitten på sept, men då övervintrade dom inomhus.
Caprice
08-09-2004, 11:54
Jag blir oxå sugen... Ingen som har en frilandshibiscus som har en bild att sukta med...? Caprice
andreas i uppsala
08-09-2004, 14:44
Här 
kerstin z5-6
08-09-2004, 15:35
Du glömde visst Andreas att det finns en -eller fler i Västerbotten med  en blå  Annasr finns ju alltid de örtartade mochetous
andreas i uppsala
08-09-2004, 15:40
Jaså Kerstin  har du en blå fågel på friland hos dig. Hur länge har du haft den i marken och har du några bilder(och på bambun!) Den här gången kommer du inte undan  Blommar din nu? De är fina!
kerstin z5-6
08-09-2004, 17:07
I år har den ingen tilstymmelse till knopp -bara en smal bladpinne -Sommaren kom ju inte igång här i rätt tid precis I fjol var det fina knoppar som tyvärr frös bort - Så den är mest för skojs skull .. men kanske hinner den blomma nåt år?
andreas i uppsala
08-09-2004, 17:21
bild? och hur går det med bambun?
kerstin z5-6
08-09-2004, 18:39
Här är bambu en lite suddig bild -Ska jag fota hibiscus pinnen med ?  Okido
andreas i uppsala
09-09-2004, 07:17
Det där är ingen bergsbambu. Det där är en sån här pleibaktus eller vad de nu heter, variegata iallafall. Fota hibiscusen också!
Mia, zon 3
09-09-2004, 13:08
Va himla gôtt!!!! Nu ska jag DEFINITIVT plantera ut min 'Blue Bird'! Har frågat o frågat o frågat både här och där, och fått höra att "ja du kan ju prova, men det går SÄKERT inte i zon 3...." Men expertisen på Odla.nu slår allt, så nu ska den ut i jorden! (Eller till våren i alla fall - jag är lite feg....  )
thomaswahlqvist
09-09-2004, 19:18
Pleioblastus variegatan? Vad står den i? Grus? Har hört att dom är känsliga för vintern. Har tre själv, en sålde jag till en tant.
kerstin z5-6
09-09-2004, 20:35
haha -det var inte jag i alla fall Thomas  grus odling är zonknäckarens bästa vän -såklart den står i grus
En koppling till grusbäddar. Jag har en lång grusgång och där fråsår sej det mesta från lavendel till olika nävor så det stämmer verkligen. Jag förundar mej över hur plantorna kan klara sej utan båda vatten och näring i stenhård packad grusjord ,medan de man pysslar om och planterar i finaste jord dör?!
andreas i uppsala
14-09-2004, 20:54
Nu blommar min blå fågel. Jag som inte trodde den skulle övereva sommaren p.g.a att halva rotsystemet försvann vid plantering, men jag hade fel för nu blomar den för fullt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|