Full version: tibast
yla
i år är min tibast alldeles FULL av bär o dom ser farligt goda ut
pimpim
Javisst är de vackra. Vi hade såna i vår radhusträdgård. Men kunde tyvärr inte ta med dom då vi flyttade på vintern. Skulle vilja ha såna igen.
Fenja
Jag har också en liten sådan jag fick i våras av en vän. Blir det fröplantor av bären tro?
Mvh
Fenja
yla
jag fick plantan av en kompis o dom hade frösått sej från hennes
så vill ni ha frön så säg till
jag skickar gärna några rolleyes.gif
min har MASSOR
men de e bra om nån expert kan tala om när jag ska plocka fröna för att dom ska ge skörd
Viveka
Tibast är lätt att dra upp från frö.
Ta bären när de är mogna och röda. Skrapa bort så mycket som möjligt av fruktköttet innan ni sår.

Det finns en vit form av Tibast också, som är mycket vacker, jag har fått den via frön från Trädgårdsamatörerna.

Tibast är förresten jättegiftig, och eftersom bären, som Oldwoldie påpekade, ser 'farligt goda' ut. är det bäst att vara försiktig med den om man har barn.
Fenja
Tack Viveka! Den vita har förvildat sig här intill i en skogsslänt så då ska jag förlägga hundpromenaden dit i morgon, jag tar med lite extra om jag hittar, så intresserade kan hojta till så delar jag med mig om det finns mycket.
Mvh
Fenja
netaave
Kan man torka de här vackra kvistarna?
Alpiner i Halmstad
Det finns många odlingsvärda daphnearter som sällan ger bär.
Daphne cneorum är den vanligaste. Plantan blir inte mer än 30 cm hög och breder ut sig.
Blomningen kommer lite senare än den vanlig, blommorna sprider en underbar doft.
Vi har i sommar stuckit 6 olika daphnesorter. det blir spännande att se hur många vi har kvar till våren.

M.v.h. BerntDaphne cneorum.
pimpim
CITAT (oldwolfie @ 27-07-2004, 23:29)
jag fick plantan av en kompis  o dom hade  frösått sej  från hennes
så vill ni ha frön så säg till
jag skickar gärna några rolleyes.gif
min har MASSOR
men de e bra om nån expert kan tala om när jag ska plocka fröna för att dom ska ge  skörd

Jag är intresserad Oldwolfie så hojta gärna till när det blir dags.

Pia
catlin
Här har du en till som är intresserad wub.gif
Ewa L
Och jag hojtar både till Fenja för den vita och till Oldwolfie! Har länge velat ha Tibast, har perfekta platsen för den. Den vita på andra sidan gången blir då perfekt i min månskensrabatt.
yla
hej hopp e de nån som vet när jag ska anse dom som mogna måntro

ska jag vänta tills dom blir lite skrumpna kanske

kan ni inte hojta till här så jag inte glömmer

catlin pimpim o ewal

för de e väl bäst att fröna mognar på plantan wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon