|
Jag som trodde att mina kattungars mamma hade en ovanlig färgteckning...... Nu har jag träffat två till med nästan samma utseende...  Emelies katt  Grannens katt (annan granne än Häxans)  Häxan, kattungarnas mamma...
pepparmynta
27-07-2004, 22:37
Katterna på bild 1 & 3 är skölpaddsfärgade. Det oftast honor som får den färgteckningen, endast ett fåtal hanar.
Jag har själv haft en sköldpaddsfärgad hona.
Jag faller som en kägla för just de där färgerna, trots att jag försöker sluta!  De är så vackra. Mvh Fenja
Nu blev jag tvungen att lägga in en bild på mitt kattmamma - Isme - från en av våra skogspromenader...
Åhh så fin Isme är, hon ser till och med magisk ut! Mvh Fenja
,,^..^,, Läckra katt tjejer..paddor som vi oftast säger...men heter sköldpadd Och som någon skrev så är det tjejer som blir det men det händer att killar kan bli det oxå men oftast då är dem inte fertila.
Jag har en honkatt, Astrid, som är rödtigrerad, vilket är den manliga färg-motsvarigheten till sköldpaddor så att säga.
anne-li i olofstorp
29-07-2004, 08:13
Till alla er som älskar tigrerade och sköldpaddsfärgade katter! Jag har två kattungar som jag MÅSTE finna bra hem till, dom är 18 dagar nu och helt ljuvliga, en tjej och en kille. Mamman är liten och väldigt smal. Helt enkelt en gracil varelse, så antagligen blir åtminstonde tjejen likadan. (mamman tillhör en granne som inte sköter den som den ska! Alltså har hon valt att flytta till mig istället och där fött 5 kattungar, det är andra kullen som kom till c:a en vecka efter hon fick sin första kull, som togs ifrån henne -inte av mig. Jag har inte pratat med grannen och vet inte riktigt vad jag skall göra. Den lilla damen måste ju bli kastrerad snart, hon är inte mer än ett år och redan två kullar kattungar!!!! Det sliter på kroppen om inte annat. Men som sagt, hör av er om ni kan/vill hjälpa mig placera dom två små!!!
Även min kisse har utpräglat sköldpaddsmönster. Mamman var helröd och likaså hennes två bröder. Har lärt mig att för att en hona skall bli helröd måste både hanen och honan vara röda. Ser jag en röd katt ute nu kan jag alltså vara tämligen säker på att det är en hane. Däremot visste jag inte att sköldpaddsfärgade med största säkerhet var honor. Otroligt forum, man lär sig något nytt varje dag.
mimmi på ekerö
29-07-2004, 12:15
Hej Saiai Måste bara fråga var du bor? Katten i mitten bland dina kort ser precis ut som min katt Lily, jag bor på Ekerö utanför Stockholm, är det inte hon är det nästan kusligt tydligen har även kattor dubbelgångare.
CITAT (mimmi på ekerö @ 29-07-2004, 13:15) Hej Saiai Måste bara fråga var du bor? Katten i mitten bland dina kort ser precis ut som min katt Lily, jag bor på Ekerö utanför Stockholm, är det inte hon är det nästan kusligt tydligen har även kattor dubbelgångare. Om du inte varit på besök med din katt på västkusten är det inte hon. Den här katten bor hos min granne och vi bor i norra Bohuslän.
magiana
04-08-2004, 09:32
Måste bara få berätta en lite lustig sak.
Min grannes hankatt(!) Pelle har fått ungar! Jag trodde först att dom måste ha tagit fel på kön på katten så jag tittade efter själv. Det var faktiskt en hane.
Kattungarna bor på deras altan. En av dem har blivit tam och den är sköldpadd & vit-färgad. De andra har jag inte sett ännu men de är troligen fem stycken enligt grannen. Så, är det nån som är sugen på kattungar så finns det ett gäng här.
anncharlotte
04-08-2004, 11:09
Anledningen till att det oftast är honkatter som är sköldpadd är att färgen är knuten till könskromosomen x, honan har 2 sådana, hanen har 1 och en y kromosom, vilket då gör att det blir en hane istället. Detta gör ju då att hankatten endast kan ha en färg, medan honan kan ha två. Katter är i grunden alltså röda eller svarta. Inget annat, men så finns det ju utöver det anlag som förändrar dessa färger. En sköldpaddsfärgad hankatt har alltså ett genetiskt fel, vilket inte innebär att han kan må alldeles utmärkt ändå, men som någon tidigare skrev han är oftast inte fertil. Så om vi håller oss till grundfärgerna så får 2 röda katter röda barn, 2 svarta katter, svarta barn. Är honan röd och hanen svart blir hanarna röda och honorna sköldpadd, är det tvärt om honan som är svart och hanen röd blir hanarna svarta och honorna fortfarande sköldpadd. En sköldpadd hona som paras med en svart hane får svarta eller sködpadd honor och svarta eller röda hanar. Är hanen i stället röd blir honorna röda eller sköldpadd. Mao alla barnen får färg från mamman, döttrarna även från pappan.
Smekajsa
04-08-2004, 18:18
Häxan ser precis ut som vår katt Sigrid gjorde
hon föddes och övergavs i en kartong med gamla dambindor (såna där med öglor i ändarna) hos vår lanthandlare här på trakten med mina inköp hade jag alltså även en kattunge med mig hem Tyvärr är både Sigrid å lanthandlaren borta idag ..........
CITAT (magiana @ 04-08-2004, 10:32) Måste bara få berätta en lite lustig sak.
Min grannes hankatt(!) Pelle har fått ungar! Jag trodde först att dom måste ha tagit fel på kön på katten så jag tittade efter själv. Det var faktiskt en hane.
Kattungarna bor på deras altan. En av dem har blivit tam och den är sköldpadd & vit-färgad. De andra har jag inte sett ännu men de är troligen fem stycken enligt grannen. Så, är det nån som är sugen på kattungar så finns det ett gäng här. En fråga bara....var det hankatten som fött ungarna, eller hade han kidnappat dom....? Jag hittade ett jättefint kattforum på Svenska katters sida, där tror jag chansen att hitta nya hem till kattungar är större än här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|