netaave
28-07-2004, 00:01
Vi har en björnbärsbuske som fanns i trädgården när vi flyttade in för 17 år sen.
De är stora bär och mycket taggiga buskar, men de blommar sent och ger mycket skörd. Är därför ett säkert kort även när annat tas av frosten.
När vi skördar vilket sker ungefär vid skolstarten och ett par veckor därefter, hittar vi nästan alltid rotskott, det är spetsen på nya skott som rotat sig när de får markkontakt.
Vi ger gärna bort de skotten, så är någon intresserad så maila mig.
Jag vill gärna ha björnbärsskott om du kan tänka dig att skicka dem med post? Jag står givetvis för portot eller om du har lust att byta? Berätta vad du är intresserad av i så fall.
Mvh
Fenja
Lady Hamilton
31-07-2004, 15:33
Ja, vill du skicka med post är även jag intresserad. Naturligtvis ersätter jag dina utlägg
Hälsningar Hammis
lisselbo
01-08-2004, 14:57
Tar tacksamt emot skott. Du kan väl höra av dig när det är dags så kan jag komma och hämta.
mvh Marie
ps
Har även mejlat dig
ds
MRLINDELL
03-08-2004, 21:59
Jag har ett kollosalt björnbär, ett "A – Thornless Evergreen, tagglös, flikbladig, zon I - II" som just nu är tomtens högsta bärväxt med sina drygt 3+ meter. Megasolrosen verkar stagnera vid 2.55 och sätta blomma äntligen.
Björbären som finns på skotten förra året blir många och stora. Hur skall det då bli nästa år?
Är den kromosom skadad?
netaave
03-08-2004, 22:24
Tagglösa björnbär (som väl är förädlade?) brukar vara små, men det var ju intressant att höra om dina.
Mina bär är 3-4 cm.
Mina rankor eller vad jag ska kalla dom blir flera meter men lindas efter konstens alla regler upp och i på en 2 *2 m fristående spaljé i lugnt söderläge.
Maken säger fula ord varje vår när de ska klippas. Mycket taggar är det.
Skulle vara kul att få mina artbestämda.
I år blir det massor!
MRLINDELL
03-08-2004, 23:18
Jag hittar bara den här texten om mitt björnbär ...
"Thornless Evergreen Blackberry
The most productive of all the commercially grown blackberries is the Thornless Evergreen, or Black Diamond. This variety is very popular with growers because of it's ease in growing and larger yields. The Thornless Evergreen is very vigorous, disease resistant and productive, yielding 6-10 tons per acre. The fruit is black, one and half inches long, firm and sweet. The seeds are quite large, being one of it's least desirable qualities. One of the problems with Thornless Evergreens is that the season is very late, which makes it more difficult to harvest due to weather and labor problems. "
Länk om skötsel och spaljé metoder.
http://eesc.orst.edu/agcomwebfile/EdMat/ht...ml#anchor668789Hittade en bild som stämmer ganska bra ...
http://users.tijd.com/~tdn12074/nl/fiches/.../thornless.html
netaave
04-08-2004, 11:32
Mina är lite mer avlånga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.