Ullet
Mina vinbärstomater kommer som attan i år, tyvärr ser plantan för bedrövlig ut med gula blad men det kommer nya blommor o kartar hela tiden. Min vanliga tomatplanta ser likadan ut, får fina, stora frukter men de mognar bara till viss del. Längst upp kring fästet mognar de inte alls, de är oranga o hårda där. Varför blir det så? jag ahr gjort som alla andra somrar o då har det gått bra. Ngn med tips eller är det bara en osedvanligt dåligt tomatodlarsommar?
Åsa, mälardalen zon 2
Kan det vara det man kallar för "grön nacke" då mognar det inte som det ska vid stjälkfästet. Detta kan orsakas av flera olika saker:

Obalans i näringsförhållandena, kalium- och/eller kvävebrist

Kraftig vattenförlust vid torr och varm väderlek.

För hög temperatur

Direkt solljus på nacken på frukterna(det röda färgämnet lycopen utvecklas ej vid temperaturer över 27°C).

För klent bladverk på plantan så solljuset når frukterna.

Sortskillnader, olika sorter drabbas olika lätt (mina vinbärstomater har jag dock aldrig fått grön nacke på).
Ullet
Nacken är inte grön utan hård o orange. Har aldrig varit med om liknande. *rynkar pannan* Ska det vara nåt av det du räknar upp så borde det vara direkt solljus på nacken, för plantan är ngt gles o utviken på toppen, glesa blad men mkt frukt.
Katti med torpet
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,28-07-2004, 11:19)
Direkt solljus på nacken på frukterna(det röda färgämnet lycopen utvecklas ej vid temperaturer över 27°C).

För klent bladverk på plantan så solljuset når frukterna.

Förlåt att jag bryter in men nu måste jag bara fråga!
Jag har läst ett par växhusböcker nyligen eftersom vi håller på och bygger oss ett växthus. Där står det att man skall plocka bort blad från tomatplantan för att solen skall komma åt så att tomaterna kan mogna. På en bild såg det rent bedrövligt ut för det fanns inte ett blad kvar på den nedersta metern av plantan.
I senaste numret av Allt om trädgård läser jag till min förvåning istället att man inte skall plocka bort bladen för det är från dem smaken kommer.
Och nu skriver Åsa att tomaterna får gröna nackar om de blir solbelysta, HJÄLP, hur skall det vara egentligen wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Lite ljus kan vara bra för frukterna men inte direkt gassande solljus.

Ibland så tycker jag nog man har gått fram alldeles för hårt vid avbladning av tomater i många böcker för hobbyodlare. Det är skillnad på att vara hobbyodlare och yrkesodlare. Yrkesodlare odlar ofta med metoden nedläggning och då tar man bort de nedersta bladen med jämna mellanrum så att det går att lägga ner plantorna men man rör inte bladverket längre upp (tjuvar gör man visserligen men de är bara några centimeter när man tar bort dem).
I hobbyodling kan man låta bladen vara kvar och bara ta bort blad som blir fula, man kan även ta bort något blad här och där ifall man fått det alltför tätt i växthuset, blir det för tätt i bladverket blir fuktig luft stillastående och då trivs svampsjukdomar.

+Yrkesodlarna odlar mest sorter som inte brukar få grön nacke, odlar man lite äldre sorter som numera mest finns i hobbyodlarsortimentet så är det större risk att frukterna kan få grön nacke.

(Även om de kallas grön nacke kan området runt nacken vara åt det gulare hållet. Tomater med grön nacke går dock utmärkt att äta man kan ju bara skära bort nacken ifall man tycker det inte smakar så bra där.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon