Pialill
Hej.. Nån som vet när det är dax att olja in ett tryckimpregnerat staket?
Har fått olika svar. En säger att man ska vänta ett år. En annan säger att man ska göra det så fort träet känns torrt, för att undvika sprickbildning.
Ska anlägga en rabatt längs med staketet, så jag vill ju gärna olja in det så fort som det går.

Tacksam för svar.
rolleyes.gif
Mandel
Du kan man gott samvete olja träet så fort det känns torrt, då är det ju onekligen i behov av inoljning.Mig veterligen finns inga vedertagna riktlinjer om att man "måste" vänta ett år. Men om du satt upp staketet i år så är jag dock mkt tveksam till behovet av inoljning redan nu.

Lycka till med oljningen och rabatten!
Pialill
Tack för trevligt svar. smile.gif
Kan det finnas några nackdelar med att olja in det redan nu?
Tänkte att oljan kanske inte "sugs" in som den ska, eller nåt. Det känns alldeles torrt, och så sprack det på några ställen när vi skruvade fast staketdelarna. ohmy.gif Det kanske inte skulle skada om man oljade in det redan i år?
MVH Pialill
Mandel
Egentligen finns det inga nackdelar mer än att det är bortkastad tid och pengar om det är så att träet känns hyfsat "färskt".
Känns det däremot torrt är det bara att sätta igång och olja...olja flödigt så att du mättar träet. Det skadar definitivt inte.

Att det spricker är inget ovanligt, en kombination av lite torrt trä samt för mkt kraft med skruvdragaren brukar ge sprickor. sad.gif
Ingo
Den där "regeln" med att vänta ett år gäller om jag har fattat saken rätt inte inoljning, utan om man ska måla det impregnerade trät med täckande färg. Anledningen skulle vara att under första tiden kan det tränga ut överkott av impregneringsmedel som får färgen att släppa.

Att olja trä som verkar torrt kan ju inte vara fel. Om det inte tar åt sig så mycket olja betyder det ju bara att det inte behövs mer just nu.
Mandel
Håller med Ingo, låter klart logiskt att vänta lite innan man målar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon