|
andreas i uppsala
28-07-2004, 11:19
Tony Olsson på fri fot  och tre andra där ibland Daneil Maiorana . Nu får det tusna vara nog Skärp lagarna och placera fängelsern under jord. det här ska inte få hända  Avgå Bodström!
Inga från Närke
28-07-2004, 11:36
Jag håller med. Måste vara MYCKET dålig bevakning m.m. eftersom de kan rymma. Lagarna är kanske tillräckliga men övervakningen är för slapphänt. De har det för bra i fängelserna. Har varit på studiebesök i ett när jag jobbade som övervakare. Det är ju som ett första klassens hotell så något straff tycker jag inte det är att visstas där, borde kännas mera avskräckande att hamna i fängelse, det gör det inte idag. /Inga
TeliaNet
28-07-2004, 11:55
nycklar? det ska vara tidslås och fjärrlås. de finns nu i norge eller sverige, men just nu ligger de trycker på nåt ställe i skogen skulle jag tro.
Det finns inget säkert sätt att låsa in människor. Fanns det ett sådant så är det inte människor som man sedan förvarar där.
andreas i uppsala
28-07-2004, 12:32
Visst går det. Guantanamofångarna har inte haft en tanke på att fly. Svenska fängelser måste bli mycket mer säkrare.Mer elstängsel, mer beväpnade vakter(inte i själva byggnaderna), snubbletråd, tankbarriärer vad som helst. Placera fängelserna i gamla dagbrott/gruvor. Öka säkerheten.
Svenskar är naiva och då går det som det går
Som gammal kriminalvårdare, jag har jobbat på en av våra största riksantalter i drygt tio år, så vill jag påpeka att det är inte så mycket en obeväpnad vårdare kan göra vid en fritagning... Sedan är det inte själva fängelsevistelsen som ska vara ett straff: Dåliga lokalen, taskig personal och bröd och vatten. Utan det är själva frihetsberövandet som är straffet. Jag tror inte att problemet löses genom att ropa på förstärkt polis, hårdare straff eller högre säkerhet, utan lösningen får man söka någonstans i samhällsklimatet och -strukturen tror jag. Mvh Fenja
Gunvor Nilsson
28-07-2004, 13:00
CITAT (Fenja @ 28-07-2004, 13:36) ... och bröd och vatten. Det måste vara ett väldigt dyrt bröd i så fall! - vatten är ju gratis. Har hört att interner får mat som är mycket mer påkostad än den som ungarna får till lunch i skolorna! Och vård - existerar den? Eller är jag felunderrättad? /Gunvor
Hannele
28-07-2004, 13:10
CITAT (andreas i uppsala @ 28-07-2004, 12:19) Skärp lagarna och placera fängelsern under jord. :  Med kärkraftsavfall...?
TeliaNet
28-07-2004, 13:20
CITAT (Hannele @ 28-07-2004, 14:10) CITAT (andreas i uppsala @ 28-07-2004, 12:19) Skärp lagarna och placera fängelsern under jord. :  Med kärkraftsavfall...? ja, varför inte? 6 timmar vid kopparcylindern/behållaren så är de döende. "interner" har telefon, kabel TV och mat som smakar gott. de som går i skolan får mat för 5-6 kr/dagen och den maten är inget fel på men potatisen smkar illa har jag hört. vi i nässjö måste betala 600kr/per elev och år för att äta i skolan.
CITAT (TeliaNet @ 28-07-2004, 14:20) vi i nässjö måste betala 600kr/per elev och år för att äta i skolan. I svenska grundskolan är maten gratis, och är det inte grundskolan du avser så annan utbildning högst frivillig. Undrar om det verkligen är en bra lösning att låsa in personer utan något att göra . D v s precis som de gjorde på Guantanamo, de som kommer ut där i från är ju knappast varken rehabiliterade eller avskräckta. Länder med långa straff (och dödsstraff) har inte mindre brottslighet.
andreas i uppsala
28-07-2004, 13:37
skulle det vara bättre med kortare fängelsetraff. Skulle de göra dem friskare? De kommer bara då ut igen med övertygelsen att det är okej att begå brott.Jag skulle kunna spränga en vätebomb över stockholm och ajg skulle ändå inte få mer än 25 år. Det är löjligt . Förklaras jag sjukisk sjuk blir det ännu lättare.Det är bara att spela vanlig så är man ute efter 2-3 år. Fint system vi har.
Svenskar är som sagt NAIVA.
CITAT (andreas i uppsala @ 28-07-2004, 14:37) Jag skulle kunna spränga en vätebomb över stockholm och ajg skulle ändå inte få mer än 25 år. Det är löjligt . Du skulle få livstid. Det finns fångar idag i Sverige som suttit längre än 25 år i fängelse eller på sjukhus.
Gunvor Nilsson
28-07-2004, 13:52
CITAT (KURT @ 28-07-2004, 14:26) I svenska grundskolan är maten gratis
Undrar om det verkligen är en bra lösning att låsa in personer utan något att göra Jag tycker inte att påståendena stämmer med verkligheten! Vem skänker maten till grundskolorna? Går inte den kostnaden på kommunalskatten? Som vi alla andra bidrar till! Den är alltså inte gratis. Att internerna skulle gå sysslolösa stämmer inte heller. Många anlitar fängelserna till legoarbeten som visserligen inte är högt betalade men vad jag hört så får de som är sysselsatta med sånt en "flitpeng" efter accord. Eller så kan de studera. Stämmer inte det? /Gunvor
*Laika*
28-07-2004, 14:00
Det pjoskas alldeles för mycke med kriminella. Är dom inte svenskar så kan man vällan skicka dom tillbaks till deras länder, istället för att bekosta kost o logi en massa år. Det är rena hotellvistelsen för många i sverige, bra mat, utbildning och pengar till på köpet. vad är det för straff? Arbeta i fängelset o tjäna pengar på det, dom är vällan för fan inte anställda heller. Sätt dom på en öde ö o låt dom klara sig på att självhushålla. Släpp ner en bal med mat o låt dom fixa resten själva. Det ska vällan vara ett straff o inte en internatskola. Att sen svårt sjuka människor får vård i stället för fängelse är bara att beklaga. Det skulle inte få förekomma, låt dom jävlarna sitta av straffet och SEN kan dom få behandling. mvh. Laika
andersen
28-07-2004, 14:15
Självklart så ska sjuka människor ha vård Laika.
Att sedan efter det när dom är friska så kan dom sitta i fängelse.
TeliaNet
28-07-2004, 14:50
på brinellskolan i nässjö måste eleverna betala maten.
smäll vätebomben över stockholm och säg att det var en olyckshändelse, då få du 10 år för vållande till andras död, men frisläppt efter 7 år pga gott uppförande.
och under de åren har du fått all tänkbar lyx. och kröker personalen ett hårstrå på dig så kan du anmäla dem och de får sparken.
skulle nu polisen skjuta en rymling i benet så risker han åtal! vart är sverige på väg?
andersen
28-07-2004, 15:15
Ett litet sidospår blev nyfiken ang betala för skolmaten sökte på google och märkte att 39 kommuner tar betalt, märkligt jag trodde att skolmaten var gratis i Sverige!
*Laika*
28-07-2004, 15:20
Hur har man kunnat undgå att läsa om detta? Vem har missat alla skriverier om att skolmaten inte nödvändigtvis skulle vara gratis längre? Tro, det kan man göra i kyrkan. Det går vällan inte att behandla o bestraffa i efterhand. Låt dom ta straffet o sen kan dom gullas med. Eller så ska dom låsas i för tid o evighet. mvh. Laika
wolkenkrabber
28-07-2004, 15:21
d e rätt, fängelse lunchen har en högre budget en skolans, skolmaten är sämre, men vi får ju mat hemma, dom ifängelse fr ju bara mat där, och idag är tyvär fängelse intve ett staff, vi borde anske ta efter thailändska äfngelser ellern¨ågon annan liknande nations fängelser, itne en jäkel sklle villja hamna i fängelse då,
CITAT (Gunvor Nilsson @ 28-07-2004, 14:00) CITAT (Fenja @ 28-07-2004, 13:36) ... och bröd och vatten. Har hört att interner får mat som är mycket mer påkostad än den som ungarna får till lunch i skolorna! /Gunvor det är nog rätt det du hört. men det är lite missvisande, då barnen äter ett mål om dagen, och internerna äter tre.  därför blir priset högre för fångarna. jag tror inte att hårdare straff eller underjordiska källare är avskräckande. då skulle inte usa ha så hög brottslighet eller? som fenja sa, så är det själva frihetsaberövandet som är straffet. att alltid behöva ringa på en klocka inan du får gå på toan, det är inte alla celler som har toa på rummet. häkterna har det inte, så då får man pinka i handfatet. har jobbat inom krim. vården och det är ingen semester vare sig för interner eller personal
andersen
28-07-2004, 15:39
Och om det nu är så bra att vara kriminell och sitta på fängelse så som många tror, varför rymmer då dom intagna? om dom nu har så bra mat tre gånger om dagen, lön mm, nää jag tror att fångvården är lagom av vägd i normala fall.
Att det finns fångar som är sjuka på fängelserna är där imot inte bra, dom borde vara inom sjukvården.
birgitek
28-07-2004, 15:55
Finns det gratis mat? Tror nog att skolmaten måste betalas. Antingen via skatt eller avgift. Birgit Ek
andersen
28-07-2004, 16:00
birgitek,ja ordet gratis är är fel,men en tanke om skolbarnet går i skola på annan ort blir inte avgiften dubbel då? först kommunalskatt i hemkomunen+avgift på skolorten eller?
*Laika*
28-07-2004, 16:06
Du andersen, ta o kolla upp hur många procent av dom intagna som rymmer från sina straff. Det blir inte många procent. Av dom, så är det svenskar som skiter i allt. Det blir ändå ingen straffpåföljd av att dom rymt. Utländska medborgare som hotas av att ännu värre fängelsestraff i sitt hemland är också överrepresenterade bland rymmarna. Sen är det nästan bara GROVA kriminelle som rymmer. Inte är det lilla "svensson" som körde på fyllan eller lite för fort inte. Vad internernas mat kostar, så är det faktiskt lunchen det har diskuterats, INTE hela dagsransonen. Dessutom får dom jävlarna efterrätt, det serveras banne mig inte i plugget. mvh. Laika
TeliaNet
28-07-2004, 16:06
elever fr. grannkommunerna betalar inte någon avgift, det gör grannkommunen.
TeliaNet
28-07-2004, 16:11
CITAT (Laika @ 28-07-2004, 17:06) Vad internernas mat kostar, så är det faktiskt lunchen det har diskuterats, INTE hela dagsransonen. Dessutom får dom jävlarna efterrätt, det serveras banne mig inte i plugget. mvh. Laika får dem efterrätt? vi studerande får en billig pinnglass var 3:e år. bara vatten och mjölk till maten, och sen kommer vi till det sämsta, kålsallad. kostar isbergssallad så mycket mer?
andreas i uppsala
28-07-2004, 16:25
. Vårt skolkök fick stänga p.g.a dålig hygien. Jag har läst att ca 1/3-1/2 av de elever som blir magsjuka blir det p.g.a just den usla maten som ofta är felgjord eller för gammal. Jag har helt tappat sugen för skoland spaggetti och köttfärssås, en gång hittade jag ett 1-2dm långt svart hårtrå i maten.  Det var inte kul. Är det fisk i skolan brukar jag alltid gå hem och käka. Man vet aldrig var den fisken kommer ifrån. De säger att det är torsk, men jag undrar det
Kanske läge att starta en tråd om skolmat..? Trodde vi skulle vädra åsikter om fångvård här..
TeliaNet
28-07-2004, 16:48
CITAT (andreas i uppsala @ 28-07-2004, 17:25) . Vårt skolkök fick stänga p.g.a dålig hygien. Jag har läst att ca 1/3-1/2 av de elever som blir magsjuka blir det p.g.a just den usla maten som ofta är felgjord eller för gammal. Jag har helt tappat sugen för skoland spaggetti och köttfärssås, en gång hittade jag ett 1-2dm långt svart hårtrå i maten.  Det var inte kul. Är det fisk i skolan brukar jag alltid gå hem och käka. Man vet aldrig var den fisken kommer ifrån. De säger att det är torsk, men jag undrar det fisken är sej/gråsej, som tillhör släktet torskfiskar.
Nu har de i alla fall gripit en av rymlingarna. One down, three to go..
Glädjande att någon har snappat vad det handlar om Pejori!!  I övrigt känns det inte meningsfullt att en försöka föra den här diskussionen vidare med människor som inte har en aning om vad det egenligen handlar om. Det är inte riktigt så enkelt som somliga tror.... Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 28-07-2004, 19:10) Det är inte riktigt så enkelt som somliga tror.... Mvh Fenja nej det är ju inte det. det är så lätt när man inte har en aning om vad det handlar om, att gapa på strängare straff, vatten och bröd, eller spöstraff. vad jag vet så har det inte minskat brottsligheten i något asiatiskt land eller i öststaterna men men, var och en är ju salig i sin tro men man bör nog ha testat hur det är att sitta inne innan man gapar på hårdare straff.
Håller fullständigt med Fenja och pejori.
Det är så synd att människor inte har en aning om vad det är som de har åsikter om. Det är ju så enkelt att ta reda på hur straffsatserna ser ut, eller vad som är syftet med en fängelsevistelse. Eller hur?
Inom mitt område, socialtjänst och socialt arbete, verkar folk inte heller ha koll. Många tror att det kvitteras ut bilar, lägenheter och fantasisummor till männinskor som EGENTLIGEN skulle kunna försörja sig själva men som i själva verket bara är lata...
Vill tillägga att jag SJÄLvKLART tycker att det är för jävligt att några av landets farligaste människor är på fri fot! Hoppas att man snart hittar de övriga tre innan någon allvarligt händer, samt att man får klarhet i hur de kunde rymma.
andreas i uppsala
28-07-2004, 18:41
Vad naiva ni är. Typiskt kvinnor  (inte alla). Vad handlar det om isf? Va jag vet är det för att spärra in farliga människor från resten av oss, så att det blir lugnare. Annars skulle det bli ett nytt Irak, där totalt kaos råder. Det verkar vara ni som ingenting vet, hur som helst fått allt om bakfoten.(varit för länge bland brottslingarna). Jag tror inte ni skulle säga samma sak om eran dotter/son blev mördad. Det är ingen bra idé att klappa rabiesbitna hundar. Små korta straff i lyxliv är rena drömmen för många öststatsmänniskor som inte ens har mat för dagen. Det fins ju faktiskt folk som åker hit och mördar så att de får sitta inne.
*Laika*
28-07-2004, 18:48
vad ni än gör, dementera inte Andreas sista i hans inlägg. det har till o med varit intervjuer där öststatare sagt att dom kommit till sverige enbart för att begå ett grovt brott. Det dom tjänar medans dom sitter inne skickar dom till sina hemländer o familjerna får ett lite lyxigare liv. Det finns också uteliggare som har sagt i TV att dom begår ett brott på hösten för att ha nån stans att ta vägen under vintern. Det är förjävligt. Vad det gäller utländska brottslingar, skicka hem dom o låt deras egna länder straffa dom, det skulle kännas mer än o bli daltad med här i sverige. Livstids utvisning på det också. mvh. Laika
CITAT (andreas i uppsala @ 28-07-2004, 19:41) Vad naiva ni är. Typiskt kvinnor  (inte alla). Vad handlar det om isf? Va jag vet är det för att spärra in farliga människor från resten av oss, så att det blir lugnare. Annars skulle det bli ett nytt Irak, där totalt kaos råder. Det verkar vara ni som ingenting vet, hur som helst fått allt om bakfoten.(varit för länge bland brottslingarna). Jag tror inte ni skulle säga samma sak om eran dotter/son blev mördad. Det är ingen bra idé att klappa rabiesbitna hundar. Små korta straff i lyxliv är rena drömmen för många öststatsmänniskor som inte ens har mat för dagen. Det fins ju faktiskt folk som åker hit och mördar så att de får sitta inne. visst andreas finns det sådana också (jag läste också om den mannen förra året) med det är en ytterst liten promille som gör det dom flesta är vanliga killar och tjejer som du och jag det som skiljer en fängelsekund från oss vanliga är att dom har åkt fast, dom flesta interner är inte så kriminellt belastade som dessa fyra det är lätt att hamna i den sitsen om livet inte är så lätt. en öl för mycket innan du kör, kan sätta dig där två månader ett par bortglömda inkomster i deklarationen likaså. sedan tycker inte jag heller att dessa killar ska springa runt bland allmänheten. men hårdare straff drabbar alla, inte bara dom grövsta.
andreas i uppsala
28-07-2004, 19:01
Jag skulle kunna döda hela forumet och sen spränga skåne i småbitar, sen skulle jag kunna ta och mörda hela regeringen,stycka dem och skicka iväg till resterna till deras släktingar. Det högsta straffet jag skulle få är 25 år!!!! Troligvis skulle jag(om jag spelade sjuk) slippa fängelse och komma in på psyket. Spelar jag då bara frisk och lossas ångra mig kommer jag ut om 2-3 år. Då är jag redo för att sno en stridsvagn från militären och åka in till stockholm och skjuta sönder hela stan och massavrätta stockholmarna. Vad skulle jag få, jo max 25 år, spelar jag däremot sjuk kan jag bli inlåst på en lyxgård i resten av mitt liv, där jag kan spela pingis med min vakt, och flörta med de kvinnliga väktarna, i sin tur kan de förse mig med grejer som jag egentligen inte får har etc.
I sverige är allting möjligt
Jag tycker synd om dig Andreas. Läs lite böcker och ta reda på saker och ting innan du hasplar ur dej en massa dynga.
CITAT (andreas i uppsala @ 28-07-2004, 19:41) Små korta straff i lyxliv är rena drömmen för många öststatsmänniskor som inte ens har mat för dagen. Det fins ju faktiskt folk som åker hit och mördar så att de får sitta inne. Hur gick det för den mannen som slog ihäl en person för att komma i svenskt fängelse? Vad fick han för straff? Var sitter han i fängelse? Han fick 8 års fängelse (normalt för en förstagångsförbrytare). Han avtjänar detta straff, utan chans till benådning i sitt hemlands fängelse som inte har särskilt hög standard
Copycat
28-07-2004, 19:30
Personligen så tycker jag att man kan avstå ifrån rena personpåhopp i Forumet. Särskilt då den ni hoppar på är en kille på endast 15 år. Bete er som vuxna människor istället. Det är HANS åsikter, han har inte angripit någon av Odlas medlemmar. Om han spekulerar i vad det skulle bli för straff för olika brott så är det väl ändå upp till honom. han tyvär rätt i mångt och mycket, kanske inte i allt. Men vem här på Forumet vet ALLT?
CITAT (Copycat @ 28-07-2004, 20:30) Personligen så tycker jag att man kan avstå ifrån rena personpåhopp i Forumet. Särskilt då den ni hoppar på är en kille på endast 15 år. Bete er som vuxna människor istället. Det är HANS åsikter, han har inte angripit någon av Odlas medlemmar. Om han spekulerar i vad det skulle bli för straff för olika brott så är det väl ändå upp till honom. han tyvär rätt i mångt och mycket, kanske inte i allt. Men vem här på Forumet vet ALLT?  är fullt medveten om andreas ålder men alla får väl ha en åsikt, även om inte alla håller med? jag tror inte att andreas tar illa vid sej. och några person påhopp har jag inte sett.... än
Copycat
28-07-2004, 19:43
Och att cic tycker att Andreas hasplar ur sig en massa dynga???? DET tycker jag i alla fall är ett personligt påhopp.
CITAT (Copycat @ 28-07-2004, 20:43) Och att cic tycker att Andreas hasplar ur sig en massa dynga???? DET tycker jag i alla fall är ett personligt påhopp.  Det ÄR okej att prata direkt till mig. Jag tycker att man ska ta det lugnt med att ha åsikter om saker som man inte vet så mycket om.
Det är inget personligt påhopp, ett personligt påhopp är att kalla någon för idiot, mindre begåvad, lögnhals eller liknande. Det kan även vara att tillskriva någon uttalanden som man inte gjort eller annat som inte äger sin riktigthet. Men sticker man ut näbben så som Andreas valt att göra så får man väl räkna med mothugg? Och Andreas skulle klara sig bättre i debatt med en bättre faktagrund att basera sina uttalanden på. Jag kan bara hålla med cic där. Mvh Fenja
Copycat
28-07-2004, 20:12
cic, det var pejori som undrade. Åsikter måste man väl kunna få ha även utan att vara insatt i frågan. Om det Andreas har åsikter om stämer eller inte är ovesäntligt då det är HANS uppfattning och HANS åsikt.
andreas i uppsala
28-07-2004, 20:23
Inte blir jag sur/ledsen inte.  Vill ni hitta person påhopp så ska ni besöka vilken svensk skola som helst. Jag har blivit emun mot sånt (lol). Tack iallafall Copycat. Det är ädelt av dig  Fortsätt så Min dynga kommer efter att jag pratat med en advokat. Den här advoktaen är en av uppsalas bästa,samtidigt är han delägare i friman som har kontor i Uppsala,Stockholm, Malmö, Göteborg och förut även Bryssel. Någon dynga skulle jag inte kalla det, bara att jag är väldigt arg över hur släpphänt och naivt sverige blivit. Det jag pratade om skulle kanske inte hända i första taget, det var mer en beskrivning av hur vårt straffsystem fungerar. Det är samma sak med en mor som inte straffar sina barn. Såna barn lär sig inte vad ett nej är och det är inte bra, tro mig  Det ska vara så här, mothuggit det är ett tecken på vår demokrati. Det konstiga är att jag bara fåt höra att vi inte vet något.Kan ni istället berätta? Varför ska vi ha messtraff? Varför ska inte brottslingar sona sina brott. Visst är det hemskt för uteliggare(vet några) och suputer etc, men vad har det att göra med mördare,gangsters och rånares fängelsestraff att göra. Jag vill ha hårdare straff för alvarliga grejer inte för små potatis. Andreas
"Låt ropen skalla! personangrepp åt alla!"
andreas i uppsala
28-07-2004, 20:30
Nu pratar du med mig som om jag vore dum.  vilket jasg inteär det vill jag lova  Vad gör jag annars här  Låt ropen skalla fint väder och muffins åt alla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|