Full version: Oregano
Saiai
Min oregano, "kungsmyntan", växer så det knakar... Har skördat tre eller fyra gånger i sommar, och måste snart gå ut med saxen igen innan de går i blom... Har en avdelning i trädgården där jag inte skördar så mycket, och där står kungsmyntan i full blom nu, till inekternas stora glädje ;-) Den är vacker, men snart har jag bara oregano i alla rabatterna, för de sår sig kopiöst.... Ta bort den..? Aldrig! Har funderat på om byns fyra pizzerior kan vara intresserade av min skörd.......

andreas i uppsala
Slördade också idag. Det ser i princip ut som det gör hos dig. Vad ska man göra med allt? Det här är långt mer än vad jag gör av med per år.

Ska man torka,ge bort eller vad skam an göra med allt?

Några tips? wub.gif
Cilla
Jag har oregano som prydnadsväxt, det är endast en liten del jag skördar. Lätt att gräva upp och flytta är den. Har man ingen plats i sin egen täppa kanske man kan sätta den strax utanför staketet, invid ett fult garage, runt en vägstolpe, i en refug...
pejori
CITAT (andreas i uppsala @ 28-07-2004, 12:53)
Slördade också idag. Det ser i princip ut som det gör hos dig. Vad ska man göra med allt? Det här är långt mer än vad jag gör av med per år.

Ska man torka,ge bort eller vad skam an göra med allt?

Några tips? wub.gif

torka den och ge bort laugh.gif laugh.gif
har vänner som håller mej med torkad oregano smile.gif smile.gif
blir lika glad varje gång, då den är godare än köpt wub.gif wub.gif
Saiai
I den här rutan med träram som syns på bilden, fanns förr pepparmynta. Oreganon hade bara en liten del av en intilliggande ram. Den fick blomma så mycket den ville, för blommorna är vackra. Blommor bildar frön, och nya plantor, och allihop hamnade i ramen med pepparmynta. Så jag fick dra fram några rester av pepparmynta och plantera i en annan ram. Med anledning av denna villighet till självsådd, måste jag skörda den innan den blommar och det flera gånger om sommaren... Jag har ju örterna i den här delen av trädgården för att skörda av dom. Men i den delen där de bara får stå som prydnad måste jag nog snart börja rensa bort självsådda plantor.

Den är fin ihop med Renfana...... Men vart man tittar nu så står oreganoblommor och minglar med de andra.... tongue.gif
pepparmynta
CITAT (Saiai @ 29-07-2004, 00:44)
Men i den delen där de bara får stå som prydnad måste jag nog snart börja rensa bort självsådda plantor.

Det gör jag, de hittar till snart sagt varje vrå av lotten. Men jag vill inte vara utan blomningen rolleyes.gif
Mia, zon 3
Håller med - kolla bara på alla humlorna!

Jag har en stor rugge som får blomma, och så skördar jag allt som kommer upp självsått runt om den.
Men den grekiska oreganon var lite kinkigare - moderplantan dog under vintern....
Cilla
Den grekiska är inte lika härdig. Jag lyckades övervintra den från förra året genom att sätta den tätt med den andra i kryddspiralen. Smaken är härlig, kryddigare än den vanliga. Blommar fint i vitt gör den också.

Mina kinkiga kryddörter som brukade behöva ersättas mår helt klart bättre nu. Inklämda bland massor av stenar, växer tätt i kraftigt sandblandad jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon