Full version: Vad heter denna?
Malu
Har en taggig liten sak som jag inte vet vad den heter. Ni kanske kan hjälpa mig? Såhär ser den ut.

Denna tycker jag är fin men den har en kompis också som har växt lite väl mycket på höjden och blivit väldigt vinglig:

Vad kan jag göra med den? Den går väl inte att beskära på något sätt? Det kommer nya små skott nerifrån, kan jag helt sonika kapa de grenar som har blivit för rangliga och inte bär upp sig och hoppas på de nya? Eller klarar den inte den behandlingen?

malu
lotta_
Blomman heter Kristi Törnekrona. Jag har en likadan själv men den har blivit alldeles kal längst nere, bara blad och blommor i toppen. Funderar på att klippa ner den och försöka sätta toppen i ny jord och hoppas på att den rotar sig på nytt. Kanske någon har ett tips om hur jag ska föryngra blomman, den är trots allt fin och blommar året om.
pejori
den föryngras med toppskott rolleyes.gif rolleyes.gif
rotar sig snabbt i ny jord. rolleyes.gif
går att klippas ned, men blir inte speciellt mycket tätare av det smile.gif smile.gif
jag sätter många toppskott i samma kruka och det gör att den ser tätare ut. wub.gif wub.gif
moderplantan kasserar jag, då den inte gjärna sätter sidoskott sad.gif sad.gif
lotta_
Tack för tipsen perjori. Nu ska jag fixa så att det blir nya fräscha plantor!
Helen i Piteå Zon 5
Du kan ta skott från Kristi Törnekrona som är ca. 10cm långa, låt dom torka några dar innan du sticker ned dom i ny jord, jag blandar vanlig krukjord och kaktusjord. Jorden ska vara lätt fuktig hela tiden, ge även en dos av kaktusnäring eller svag dos av krukväxtnäring varje gång du vattnar under växtperioden, den tål alla vädersträck utom norrfönster. Kristiblomman har vit växtsaft så den kan irritera huden då du skär i den. För att den ska sluta "blöda" så kan du sätta över en het bommulstuss på snittytan. /Helen
Malu
Tack för svaren!! Då vet jag vad jag ska göra.

Till "Helen i piteå zon 5" mina står i norrfönster och dom trivs ganska bra smile.gif

malu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon