Åsa Dahlen
09-02-2003, 14:08
Jag vill köpa ett frukträd (vet ej sort ännu) som har hunnit växa sig större än de som finns att köpa på trädgårdshandlarna. Vet någon hur man går till väga - var man beställer osv... Tar tacksamt emot information. Jag bor i Stockholm norrort.
Hannele
09-02-2003, 14:17
Mitt unga familje-äppelträd, som jag köpte maj förra året, gav frukt redan
samma sommar!
Åsa, mälardalen zon 2
09-02-2003, 14:27
Ring runt och prata med trädgårdsbutikerna i ditt område, ofta kan de ta hem varor på beställning.
Brunnsvikens Trädgårdar och Ulriksdahls slottsträdgårdar norr om stan och Zetas söder om stan brukar ha, och är hyfsat enkla att beställa igenom.
Dock skulle jag aldrig köpa ett äldre äppelträd själv. I stort sett alla jag sett i handeln har haft kräfta eller stora mekaniska skador eller så har de krukade träden så kraftigt rotsnurr att man i stort sett måste börja om från början med rötterna efter att ha skurit in dem - med oviss utgång.
Även ett friskt större träd kräver mer av den som planterar det än ett ungt.
Vill man ha frukt snabbt är det bättre att satsa på spaljéträd, frukthäck eller liknande som bär frukt tidigt. Ett stamkronträd är ca 20 år när man kan gå upp i de kraftigaste grenarna och innan de börjar bära hinkivis med frukt.
Jag brukar rekommendera att man sätter en liten spaljé för att snabbt få frukten, och ett kronträd som man följer på dess färd att bli stort och ståtligt.
Åsa, mälardalen zon 2
09-02-2003, 20:21
Äldre träd går utmärkt att plantera om de ex. är odlade i RCB (Root Control Bag) eller Spring Ring dessa träd brukar aldrig få rotsnurr.
http://www.nordplant.se/olikatrad.aspBild från Tönnersjös depåodling i Spring Ring behållare.
Hannele
09-02-2003, 20:31
Nysorts
fruktträd på bilden...??
Åsa, mälardalen zon 2
09-02-2003, 20:34
Tyvärr hittar jag inga bilder på fruktträd som är Depå-odlade men jag har varit på Tönnersjö och då hade de även fruktträd i Depå-odlingen.
http://www.tonnersjo.se/new/undersidor/depaodlat.htm
Ja, det är de krukodlade som har problemet med rotsnurr, trodde jag skrev det. Och i övrigt bör man säga vid beställningen att man är angelägen om trädets friskhet och frånvaron av mekaniska skador.
Har själv beställt ett ganska stort antal träd och tittat på handelns försäljning av större träd. Flertalet av dessa borde aldrig kommit ens i fråga för försäljning.
Ingrid på Västkusten
10-02-2003, 08:14
Jag kan bara instämma i det här med att inte köpa större träd.
Däremot kan man kika runt och leta upp en plantskola som har stora friska träd ifrån början ........ det är nog det bästa Du kan göra misstänker jag. Ett större träd kräver också mer för etablering - i alla fall har jag fått det intrycket.
Hur mycket större träd hade Du tänkt Dig Åsa?
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.