Jag har nu plockat säkert tusen blomställningar från mina rhododendron. Tror mig ha läst nånstans att man helst ska göra det. Vad säger ni, gör ni det? Är det någon vinst med det (förutom att det ser snyggare ut)?
kristerh
28-07-2004, 14:39
Tror inte att det har någon betydelse förutom det estetiska, fast det är ju klar att det tar ju lite kraft från plantan att bilda frön.
den kommer nog att blomma lika mycket nästa år även om fröställningarna sitter kvar, jag tar aldrig bort mina.
krister
Nja, viss betydelse har det allt! Inget livsviktigt men i alla fall, de nya sidoskotten hinner växa mer under säsongen. Ofta är det också fler sidoskott som utvecklas än om du låter blomställningarna sitta kvar. Du får alltså en frodigare planta om du plockar bort de vissna blommorna.
Jag som gillar att putsa brukar alltid plocka bort de vissna blommorna, sedan behöver man inte vara övernitisk. Missar man några/inte hinner med att ta så är det verkligen inte hela världen!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.