Skogstrollet
Jag har en/hade en skogstomt om ca 6.000 m2. Nu har ett skogsbolag, som skulle gallra lite bland träden, tagit bort nästan allt.

Bl a så har jag en ca 20 m bred och 100 m lång "brandgata" där allt är nedtaget. Stora granar som var ca 50 m höga och allt annat. Marken är helt nedkörd av alla maskiner och det ligger högvis med kvistar och mindre träd överallt.

Jag är förtvivlad och vet inte vad jag skall ta mig till. Är det någon som kan ge råd till hur man får en ny skog på kortast möjliga sätt. Känner ni till om det går att köpa "vuxna" barrträd någonstans. (Köpte ett par rhododendron som jag tänkte kanske kunder skyla eländet men vid närmare titt på lappen så står det att det blir ca 2 m på 10 år!!) Önskar något som växer lite snabbare. Och hur fort växer gran? Vad kan det finnas för träd som skulle trivas i en f d barrskog? Hjälp! sad.gif
KURT
Det är förmodligen ganska sur jord så rhododendron trivs säkert bra. Det finns ju många lövträd som växer fort (poppel, vide, pil) och de klarar nog att växa där trots att det är sur jord. Men kanske skall man ändå planera på längre sikt . I den här 20 m breda "brandgatan" som jag gissar är en traktorväg? skulle det nog se konstigt ut att plantera något annat än det som växer runt om?

Har de kört sönder marken så har de normalt skyldighet att laga efter sig, men det kan bli problem med vattentransporten efter traktorerna. Så man får se till att inte vattnet blir stående, granar avskyr alltför fuktig mark.
Sollan
Måste undra...
Skogsbolaget som skulle gallra -vad säger de om kalhygget?? Måste inte de ta något ansvar??
Eller är det som här att mindre seriösa firmor förvandlar tomterna till kalhyggen. "Det är bra att passa på..." Det finns också en hel del pengar för dem att tjäna på att kalhygga en tomt. Fullvuxna träd kan inbringa en del pengar...
Tråkigt för dig att stå där med kalhygge och ris!
/sollan
Skogstrollet
Jag ringde givetvis skogsbolaget, Vida Skog, genast när jag såg eländet. En man kom ut och ryckte på axlarna o att det inte hade gått att gallra bland träden - så de tog allt! Enkelt tyckte han. Maskinerna var ju så stora etc.

Men det kunde han kanske upplyst mig om under den 1 timme långa rundvandring vi hade på tomten innan avverkningen, som skulle vara en gallring. De har också kört ned mitt stängsel "det var ju ändå så dåligt".

Han sågade bort lite slyträd som jag inte förstod varför de sparat vid sidan, men tyckte sedan att han gjort sitt. Pratade om hur besvärligt allt varit. Precis som om det var mitt fel. Det borde han ju kunnat bedöma redan vid beställningen. Jag har fått en slags registrering av hur många träd som togs och vad det var värt, men kommer jag att se de pengarna??? Knappast. Marken är rätt sönderkört på sina ställen med stora traktorspår som följd. Inte vackert. Och allt ris som blev kvar och alla nedkörda småträd vid sidan. Katastrof är vad det är. Jag anar precis som Sollan att de såg sin chans att ta träd som var värda pengar. Och vid sidan om detta kalhygge har jag fortfarande den täta snåriga skogen - som måste gallras! Suck!
Berith
Det här låter ju helt otroligt! ohmy.gif Polisanmäl karln. Antar att ni skrev nåt avtal innan han satte igång?
Cilla
Om detta var din mark och du beställde en gallring finns goda chanser att driva ärendet vidare och begära kraftigt skadestånd. Man kan börja med att bestrida fakturan och kontakta Allmänna reklammationsnämnden, och/eller så bestrider man fakturan och går vidare med egna förhandlingar, eller så gör man en polisanmälan som jag tror brukar sluta i att ärendet drivs som ett skadeståndsmål i civilrätt.

I vilket fall som helst så behöver du en värderingsman som besiktigar området, och några timmar med en advokat i senare skede om du går vidare. Är du intresserad har jag kontakt med certifierade besiktningsmän + erfarna advokater i trädärenden.

Att du ska behöva både betala skogsbolaget för skadegörelsen och dessutom nyplantering verkar vara alltför orätt för att inspirationen om vad du ska kunna plantera ska komma igång...

Man kan återplantera ett kalhygge men det är inte billigt och det tar lång tid innan växtligheten liknar det man hade.

Allmänna reklammationsnämnden
Berith
CITAT (Cilla @ 30-07-2004, 14:56)
Man kan börja med att bestrida fakturan ---

Jag trodde att Skogstrollet (heter säkert nåt annat) sålt skog! Då kan hon ju knappast få en faktura att bestrida.

ohmy.gif unsure.gif
Skogstrollet
Skogsbolaget var anlitat för att gallra i min skog. När de var där för att kika på platsen så trodde de att kostnaden för att gallra skulle kunna kvittas mot att de behöll träden. Så nej, jag har inte sålt skog till dem och ja, jag har på sätt o vis sålt mina träd i utbyte mot deras avverkning. Om det händelsevis skulle bli pengar över skulle de överföras på mitt konto.

Någon faktura har jag inte fått men heller inga pengar. Skrev här tidigare att det lät på representanten som om att han helst skulle vilja sända en faktura eftersom deras kostnader för avverkningen varit högre än vad de fått för träden. Det där kan jag ju aldrig kolla helt, men jag har fått en slags avräkning på hur mycket träd de tog. Vad de kostat dem har jag rimligtvis ingen aning om. Men mitt nedkörda staket, som jag nu klippt bort, har i alla fall kostat mig.

Hoppas att min förklaring räckt så inga missförstånd uppstår.

Och så klart - till slut - mitt riktiga namn är inte Skogstrollet - men visst låter det rätt gulligt. Fast jag får väl byta till Kalhygget nu huh.gif
Berith
Ok! Det låter absolut som om dom blåser dej på pengarna. huh.gif

Kolla upp med nån juridiskt kunnig vad du kan göra för att inte förlora på den här affären!

Och som "tur" är så kan du ju räkna stubbarna för att kontrollera deras uppgifter på hur många träd dom tog.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon