carren
Hallå! Själv odlar jag lite grönsaker mest för att det är roligt och vackert. Men det vore kul att kunna ta tillvara mer av skörden än vad jag gör. För hur kul är rårivna morötter i längden? Har kusligt dålig fantasi när det gäller att laga till grönsaker och rotfrukter. Lite allmäna tips som att vispa ihop en liten vinägrette på fri hand blir jag bara förvirrad av, vinä-vaddåsadu, typ. Har jag ett recept att gå efter så brukar det dock bli rätt gott när jag är i farten vid grytorna. Alltså: jag skulle bli glad om någon ville tipsa mig om en bra kokbok eller liknande där det finns många smarriga recept för grönsaker och rotfrukter. laugh.gif
cic
Jag är usel på att laga mat. Tycker inte ens att det är särskilt kul med matlagning.. Men äta måste man ju. Vegetarian är jag sen tio år och en vanlig vegetarisk kokbok är mitt bästa tips. Finns faktiskt en hel del på biblioteket. Bara att låna och inspireras och skriva av. rolleyes.gif

Har själv min första säsång som grönsaksodlare och jag måste säga att det är en fantastisk känsla att gå ut i landet och plocka sin egen spenat till lasagnen (reservation för stavningen).

Lycka till!

(Är inte en vinägrett när man blandar vinäger, olja, kryddor och en gnutta honung..? Du märker, jag har inte heller koll! laugh.gif )
Lajo
Det finns massor av trevliga böcker att frossa i. Just nu är min favorit "Sannas köksträdgård" av Sanna Töringe/Anette Åberg på prismas förlag. Den innehåller både odlingstips och en del recept. Visserligen inte massor av recept, men den är mycket inspirerande.
/Lasse
myskmadra
Någon bok skriven av någon av systrarna Voltaire kanske? Jag har i min hand en som heter "Voltaire goes India". Här finns en del kryddigt med grönsaker. Kolla i bokhandeln. Jag har för mig att de flesta recepten innehåller mycket grönsaker. smile.gif smile.gif smile.gif Lycka till vid spisen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon