Full version: phaleanopsis
Birgitta H
Hej Vem av er var det som var duktig på orkideer? Min har fått två "keikis" på samma stängel och den ena har blivit ca 8 cm i bladen + att den har fått 3 rejäla luftrötter + en ny blomstängel som är ca 2 dm lång nu. Hur gör jag vid borttagningen? Jag tänkte våga göra det nu före blomningen, gör jag fel då eller ? Ska jag skära loss den eller vad?
Birgitta wacko.gif
GoSatta
skär eller bryt loss dom, ibland sitter dom så at dom bryts av väldigt lätt annars får man skära. jag skulle ta bort dom innan den går i blom så att den slipper ödsla en massa energi på att hålla dom i liv också.

Mina "yngel" brukar jag sätta i avskurna petflaskor (0,5L) tills dom får växa till sig.
Birgitta H
Tack för rådet, hur gör dom när man planterar dom, använder dom luftrötterna till att suga vätska o näring eller bildas andra rötter?? för dom rötter som finns ska väl ner i orkidejorden ? Det finns ju inga dumma frågor!!!
GoSatta
alla rötter är ju igentligen luftrötter eftersom dom lever uppe i träd.

manplanterar dom så att rötterna sticker ner i orkidekomposyen så mycket som det går sedan kommer alla nya rötter växa neråt. Att tänka på är att dom små plantorna har lättare att torka ut än större så man får hålll lite koll på dom. Till phaleanopsisar ska man också ha rätt grov kompost.

Dom flesta använder vitmossa runt rötterna när dom är små för att hålla dom fuktiga, jag håller precis på å testar med filtervadd till akvarium och det verkar fungera bra det också men lite tidigt att säga ännu.

Fördelen med dom nya plantorna är ju att dommvar ju gratis så man kan kosta på sig att experimentera lite.
Nymphaea
Om moderplantan är av god storlek tror jag knappast att två keiki kan påverka metabolismen negativt vid blomning.

Det är alltid bäst att en keiki får växa till sig väl innan den avlägsnas till egen kruka.

Vitmossa är inte en så dum idé... många goda egenskaper med den.

GoSatta:
...håller precis på å testar med filtervadd till akvarium och det verkar fungera bra det också men lite tidigt att säga ännu....

Det låter intressant. Lägg gärna ut en liten 'resultat' kommentar här i forumet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon