Och så här ser min Leanderklocka ut! Men den är variegerad.
/Gunvor
pejori
28-07-2004, 18:11
kallas balongblomma nicandra physalodes en trevlig ettåring som är lättsådd spara fröna till nästa år
Betty
28-07-2004, 20:30
CITAT (pejori @ 28-07-2004, 19:11)
kallas balongblomma nicandra physalodes
???
Platycodon grandiflora Praktklocka, Kallas också Ballongblomma...
yla
28-07-2004, 20:41
åsså glöm inte att den är giftig
fridaolle
02-08-2004, 22:27
Instämmer med alla andra att det är en ballongblomma. Jag har flera sådana nu i trädgården åh de blir så fina när de blommar. Gör som någon tidigare skrev att du skall plocka av frökapslarna och så dessa nästa år, jätte lätt sådda Lycka till
Maria i Alingsås
03-08-2004, 21:53
Vaddå giftig? nu blir jag orolig. Har hela trädgården full.
Och inte är det väl en platycodon? Eller?????
Maria
Maria i Alingsås
03-08-2004, 22:03
Nu är jag säker... Efter att ha forskat igenom böcker samt linnaeus på nätet är jag säker: Ballong blomma är det "nicandra physalodes " Och den är giftig.
det finns en planta som heter platycodon, även kallad praktklocka. Den kallas ibland för ballongblomma men är helt annorlunda! Jag säljer den i blomsteraffärn jag jobbar i och den är det INTE!!!!
Måste få fråga experter..jag har massor med sådana i min trädgård. vad är det som är giftigt? Bör man ej ha den om man har småbarn hemma och runtomkring? Hur giftig är den?
pejori
04-08-2004, 08:11
hela växten är giftig. här kan du läsa om vilka växter som är giftiga. /linnaeus.nrm.se/flora/giftig.html det blir inte många kvar om man ska ta bort allt låt du växten vara kvar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.