Full version: Låg snöbollsbuske
astrid.m.s
Våren 2003 köpte jag två snöbollsbuskar som ser fina ut. Jag undrar hur länge man kan få vänta på att "snöbollarna", alltså blommorna kommer? Ni som inhandlat sådana kanske minns hur många år ni fick vänta. Har ni andra råd att ge om denna växt så dela med er till mig.
Hannele
Vi kallar den studentbuske, eftersom den har vita studentmössor alltid, när vi har studentkalas! tongue.gif
Våran blommade våren efter planteringen.
Du ska inte klippa den, bara gallra bort gamla grenar vart 5:e år.

astrid.m.s
Tack för svaret och tipsen! Bor i V-norrland så de blommar väl senare hos oss. Kanske nästa sommar, då har det gått två år!
Ingo
Våra blommar i mitten av juni (i 08-området) och har så gjort sen första året efter planteringen, som var på hösten.

Det enda råd jag har att tillägga är att hålla koll på eventuella bladlusangrepp redan från våren, för snöbollsbusken är tyvärr poppis bland lössen. Om man inte håller efter på ett tidigt stadium kan angreppen bli mycket kraftiga och ge såväl förkrympta blomsamlingar som förkrympta och deformerade blad.
astrid.m.s
CITAT (Ingo @ 02-08-2004, 14:04)
Våra blommar i mitten av juni (i 08-området) och har så gjort sen första året efter planteringen, som var på hösten.

Det enda råd jag har att tillägga är att hålla koll på eventuella bladlusangrepp redan från våren, för snöbollsbusken är tyvärr poppis bland lössen. Om man inte håller efter på ett tidigt stadium kan angreppen bli mycket kraftiga och ge såväl förkrympta blomsamlingar som förkrympta och deformerade blad.

Denna sort jag har (Viburnum opulus 'Strömsund') ska visst vara mer härdig och inte bli drabbad av löss enl. beskrivningen.
MEN, man vet aldrig, bäst att hålla ögonen öppna, hittills har det gått bra.
blink.gif
Ingo
CITAT (astrid.m.s @ 02-08-2004, 19:45)
Denna sort jag har (Viburnum opulus 'Strömsund') ska visst vara mer härdig och inte bli drabbad av löss enl. beskrivningen.

Det kan nog stämma, mina lusfarmer är v. opulus 'roseum'.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon