olofs
Hej

Är det någon som kan ge tips hur vi ska göra en skogstomt i södra Östergötland (zon III/IV) till en prunkande trädgård?

Idag är det en jord som tydligen gynnar tallar + lite leraktig fyllnad som bildat en torr 'skorpa'. Vi vill sätta häck, fruktträd, gräsmatta m.m.

Ska man köra på med bränd matjord och i så fall hur mkt? (Tips på leverantör?) Ska matjorden blandas med befintlig jord och/eller mull, toppdress e.d.? Tacksam för alla förslag.

/Bengt
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta tar det tid att förbättra en jord så den blir tipptopp att odla i och det bästa sättet att förbättra är att slänga på en massa organiskt material. Torv och torvmull kan fungera men man får vara beredd på att det mesta försvinner efter några år, torv bryts ner ganska snabbt.

Bränd gödsel (ko, häst), matjord, kompost kan du slänga på rejäla lager av ifall du har dålig jord.

Känner inte till några jordleverantörer i Östergötland, men gödsel brukar man kunna skaffa från något ridstall.
mumsmums22
Tjena Olofs
Har precis samma företag framför mig. Har en skogstomt utanför Motala som jag successivt ska förvandla till vår oas.

Vet inte riktigt vart i Östergötland du bor men jag kan i alla fall tipsa om Kvarns grustag kring Borensberg.

Kan någon annan ge mig feedback på om priserna där är bra eller bara lagom.
Sand 0-4 ca 50:-/ton (går väl 1.5-2 ton per kubik ungefär?)
Singel 8-16 86:-/ton
Anläggningsjord, 10 kubik levererat till plats 2000:-

Jämförde med Tekniska Verken (deras hemsida)
Sand 225:-/m3
Singel (bergkross) 250:-/m3
Anläggningsjord 190:-/m3
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon