råse-marie
Hur kommer det sig att när jag försöker att slå ihjäl dessa små irriterande flugor ( Var det banan? unsure.gif ) så är det i princip omöjligt men märkte imorse när jag stog och diskade att jag lyckades när jag hade blöta händer?! ohmy.gif

När jag klämde ihjäl en kommer det lite blod ( förlåt alla djurvänner sad.gif )
Hur funkar dom ? vet du ? Om man inte ser till att Kläma livet ur dom så "återuppstår "dom ju dessutom efter ett tag så flyger dom igen kanske med en smärre hjärnskakning..men ändå!

Oj det blev mycket och till sist biggrin.gif biggrin.gif HUR uppkommer dom?? blink.gif
Ligger det ägg i slasken ? bor dom i bananskalen? eller i Vindruvspåsen? wacko.gif blink.gif wacko.gif blink.gif laugh.gif
amaira
Hej rose-marie!
Jag kan inte svara dig, bara "försvara" min söta bananfluga rolleyes.gif .

Med andra ord, bananfluga är det inte, för de suger inte blod, de är fullständigt harmlösa.

Kanske är det nån knott, eller knottmygga? *gissar vilt*.

Det blir lättare med våta händer, det mesta "fastnar" ju när man är våt. T.ex. sanden på fötterna när man kliver upp ur badet. Sanden mellan tärna blir man ju inte av med förrän fötterna torkat.

Varifrån dom kommer? Nånstans där det är vått eller fuktigt... ??? Ingen aning. *inväntar experterna*

Småflugor tycks ha en förmåga att skapas ur intet.

/amaira
pejori
oavsett vad dom heter så vattna krukorna med pyrexlösning så DÖR dom smile.gif smile.gif
råse-marie
ja men dom som jag har befinner sig absolut INTE i blommorna
astrid.m.s
Kan vara bananflugor som brukar dyka upp den här tiden och en bra bit in på hösten. sad.gif
Har också sett några enstaka men de brukar bli fler. Det är väl deras "innehåll" man klämmer ut.
Tycker de är ljusbruna till färgen, inte som vanliga blomflugor. Kanske en liten, liten, liten aning "mer kropp" också.
De är mest i köket (där jag har bananerna) men inte sett att de är i blomkrukorna.
Har även sett dem vid bananerna på affären. wacko.gif
Gossen Ruda
Visst är det bananflugor, ärftlighetsforskarnas älsklingsdjur. Anledningen till just detta är att larverna har sk jättekromosomer som är lätta att studera, dessutom är dom snabba på förökning. En ny generation på 14 dagar. Heter på latin Drosophila melanogaster. Det finns i laboratorierna många olika framavlade raser, t.ex med stora ögon, utan vingar, olika färger mm. Den snabba förökningen innebär också att bestånden fullkomligt kan explodera om det finns mycket mat åt larverna. Som oftast består av jäsande organisk materia, sav, frukt, potatis, kål, mjölk, öl- och vin-skvättar mm. Men det bör vara lite jästa eller lätt ruttnande saker. Det finns förutom bananflugan ett par liknande arter men dom är ovanligare.
arca
I början av den moderna återvinnings-boom:en kom mina grannar på den briljanta idén att inrätta en kompost i soprummet. Naturligtvis sökte sig flugorna via ventilationssystemet in till lägenheterna och vårt kök. Ljusbruna eller röda minns jag dem som. De älskade frukt, var lite större än blomflugor och blixtsnabba. Ett sätt jag lurade dem på var genom att släcka lyset och i nästa sekund slå till dem. Då hann jag ta dem! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon