Full version: Pip rankor
Ann1
Har en fråga ang. pipranka.
VI bor i Skåne och piprankan är 1 år gammal (lite mer). Den är så himla ljusgrön och det verkar inte som om den vill ta sig ordentligt. Vissa av bladen är även lite svartgröna i kantern och något håliga i övrigt.
Jag har försök att lägga på NPK (pappa är lanbrukare så jag fick av honom). Har hört att det skulle vara bra med kväve om växterna är ljusgröna.
Finns det någon som har tips till mig så är jag jättetacksam.
Ann1 wacko.gif
Fenja
Om du kvävegödslar efter midsommar så kan växterna få svårt att övervintra... Jag tror att det är bättre att du väntar till i vår och ger den en rejäl dos av kompost och ko-/hönsgödsel.
Mvh
Fenja
Ann-Britt
Piprankan brukar ta ett par år på sig att komma igång. Vill stå lite skuggigt och i lite sur jord för att bli fin.
Kanske den hade behövt lite kväve i början av säsongen, men inte nu! Det är för sent i år.
Ann-Britt
ivrell
Hej!
Måste pipranka stå skuggigt? Jag hade precis tänkt plantera och det är sol från morgon till fem på eftermiddagen.
Carin
Fenja
Pipranka (Aristolochia "Macrophylla")
Storbladig pipranka, en av de bästa klätterväxterna.
Bladen är hjärtformade, fylligt gröna och stora.
Piprankan kan bli 7 m hög, låt den klättra i en spalje
eller i ett fullvuxet träd, behöver då klätterhjälp.
Växer långsamt i början, men när den väl kommer i
gång täcker den in stora ytor.
Vill helst stå på en halvskuggig plats.
Blommorna sitter dolda bakom bladen.
Har inga särskilda anspråk på jorden.
Zon 1-5

Saxat från nätet.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon